Bugün - Tuesday, March 19, 2024
Foto Galeri
Video Galeri
Firma Rehberi
Künye
Reklamlar
Üye İşlem
 Bize Ulasin
www.musikidergisi.com Logo
-
İstanbul 27°°C
Yazar Detayları

Ayhan Sarı

Ayhan Sarı - Seçim 2015'de partilerin müziğe yaklaşımı...

Seçim 2015'de partilerin müziğe yaklaşımı...
Yazı Tarihi: Monday, May 4, 2015

Mevcut seçim bildirgelerinde müzik "yuvarlak cümleler içinde geçiştirilmiş" izlenimi vermekten öteye gidemiyor. Geleneksel değerlere bağlılıktan ödün vermiyormuş gibi görünen hemen tüm partiler müzik açısından pek de oralı değiller.

Yani bu seçimlerde de müzik gelişimi açısından beklentiler içinde olmamak gerekiyor.

Sanatın "ne olup ne olmadığı" kargaşası giderek derinleşiyor.

Kapıkule'den öteye geçemeyişimiz bir tarafa, kendi içimizde de üretimsizlik gözleniyor.

Müzik uğraşanlarımız "maçı idare etme" eğilimine girmiş gibi. Çünkü üretenin üretmeyenden pek de farkı bulunmayan bir çalışma ortamı hüküm sürüyor.

Çalışmak, üretmek "daha zarar verebilir" korkusu hakim.

Yapıt üretmeyen, yazmayan, fikirlerini açıklamayan; kendi aleyhinde kullanılabilecek birşey ortaya koymadığı için geleceğe daha korkusuzca bakabiliyor.

Sanat ve sanat düşüncesi üretmek politikleşti. Dolayısıyla sanat üretimi taraf olmak olarak algılanmaya başlandı.

Başı bozulmuş sanatı terbiye edeyim derken ipin ucu iyiden iyiye kaçtı.

O başıbozuklar hala sanat kurumlarının içinde statükolarını,  almaya devam ettikleri -kendilerini devam ettirecek- çömezlerle perçinliyorlar.

Geleneksel değerler üzerine kurgulanmış sanatlar -o alandaki yanlış değer vermeler yüzünden- para etmez, işe yaramaz hale geldi. Bilinçsiz sanat yöneticileri tarafından -büyük paralar harcanmasına rağmen- değersiz hale getirildi.

Bu çalışmalarda sanatın adı artık pek geçmiyor. Bir tükürme tepkisi -her iki tarafta da- başladı ki gittikçe yayılıyor.

*   *   *

Haziran 2015'de Milletvekili Seçimleri var. Partiler seçim bildirgelerini açıklıyorlar. Bu bildirgelerin içinde müzik içi boş kelimelerle geçiştiriliyor.

Ne müzik eğitimi, ne telif hakları, ne de sanatçı yetiştirmenin toplumun gelişmesindeki önemi.

Hemen her yerde üniversite açılır oldu. Bunların içinde müzikoloji bölüm sayısı 20'ye çıktı ama Türkiye'de ne özelde ne devletde bir tek müzikolog kadrosu bulunmuyor.

Aynı şekilde Türk müziği devlet konservatuarları açılıyor. Açanlar, açarken gururlu ama onlar mezunlarının iş durumunu düşünmüyorlar.

Devlette sanat icra eyleyen müzik kurumlarında yeni kadro açılmıyor. Varolan kadrolarda da beyni üretimsizliğe yönlendirilmiş, verimsizleştirilmiş sanatçılar giderek daha da verimsizleştiriliyor. Verimlileştirilmek için ise müdürleri mesai hususlarına dikkat çekiyor.

Sanatı, sanatçının ürünüyle değil de mesaisi ile algılayan kişiler mesailerini yönetimde vargüçleriyle harcıyorlar.

*   *   *

AK Parti’nin seçim bildirgesinde:

“Tiyatro, sinema, opera, bale ve müzik alanlarında yerli üretimi evrensel standartlarda teşvik etmeyi sürdüreceğiz”, “Kültür merkezlerinin drama, tiyatro, resim ve müzik atölyeleri olarak amatör ve profesyonel sanatçıların sürekli eğitim gördüğü ve eğitim verdiği yerler olmasını temin edeceğiz.”

CHP bildirgesinde:

“Spor salonu, güzel sanatlar atölyesi, müzik salonu, toplantı ve tiyatro salonları olan okullar inşa edeceğiz.”

MHP'de:

Müzik kelimesini anmadan Türk kültürü ve sanatının yaşatılması, geliştirilmesi, tanıtılması ve yaygınlaştırılması amacıyla "Milli Kültür Endüstrisi" oluşturulmasından,

HDP'de:  

Devlet sanatçılığını kaldırmak ve sanatın ve sanatçının daha özgür olması için çalışmalar yapmaktan bahsediliyor.

Okul çağındaki çocukları kötü alışkanlıklardan kurtarmak için müzikal yönlendirmelerden sözedilmiyor.

Sanat yapıtı üretenlerin ürettiklerinin hakkını alabilmesi ne gibi çalışma yapılıp, üretim teşvik edilecek belirtilmiyor.

1951 yılından kalma yamalı bohça Fikir ve Sanat Eserleri Kanunu hala aynı. Yamalar tutmuyor. Dünya başka mecralarda konuyu zekice ele alıyor. Bizimkinin ise mevcut dünyada hiçbir geçerliliği yok.

Sanat işi belediye vs kurumlardan iş kotarmayla yürümüyor. Zaten onlar da sanatçının ağzından onlara göre yanlış bir cümle çıkarsa, mevcut anlaşmaları feshediyor, o sanatçılara bir daha iş vermiyor.

Devlet mevcut sanatçıdan korkuyor. Desteklediği tiplerden de sanatçı çıkmıyor.

Olmuyor. Türkiye'de sanat  yürümüyor.

Görülüyor ki, parti seçim bildirgelerinde müziğe sıra gelmiyor.

Müziğe sıra gelmediği için mi işler kötü gidiyor, yoksa varolan sanatçılar bu işleri bozuyor?

.  .  .

Türkiye'nin durumu sanata, müziğe detaylı yer veremiyecek kadar kötü mü?

Atatürk sonrasında gelen yönetimlerde sanata, müziğe önem verme potansiyeli giderek düşen bir grafik göstermektedir ve bilinir ki en büyük düşman farkındasızlıktır.

O da yanıbaşımızdadır...

Ayhan Sarı

 

 
İletişim E-Posta: - Telefon:
 
Yorumlar
*** Yorum Yaz
Bu yazıya hiç yorum yapılmamış, ilk yorumu siz yapın.

Diğer Yazıları

Spor yazarı mı, müzik yazarı mı?..
Orkestra müziğin fabrikasıdır...
İşlevsel Müzikoloji - Functional Musicology…
Kemençe Kuartet ve Türk Müziği Orkestrasına giden yola bugünden bir bakış…
Arabesk müzik geri (mi) dönüyor?..
Gültekin Oransay'ın ardından 30 yıl…
“Mızıka“ kelimesi ile “mızıkçılık“ arasındaki ilişki…
Nüfuzun sanat üzerine etkisi…
Müzikte batılılaşma travması “tedavi“ edilebildi mi?..
Türkiye'de Türk Müziği Orkestrası'nı yönetecek şef var mı?..
Topluluktan orkestraya...
Geleneksel Türk müziği tarihine ışık tutacak bu yazı ne zaman yazılmış?..
Para karşılığı akademik yayınlar skandalı…
III. Kuzey Kıbrıs Korolar Festivali’nin ardından...
Müziğin bilimini biraz fazla mı abarttık ne?..
Transistörlü radyodan internet radyosuna ve sonrası…
Müzikolojinin temeli “1. derece kaynak“ bilgileridir…
Tanbur çalgısını unutturanlar…
Toplumsal sorunlarımızı halletmeden temel müzikal sorunlarımızı çözemeyiz…
Türkiye’de Batı müziği olmasaydı, GTM kurumları olmazdı…
Müzik Üniversitesi’nden 2. Güzel Sanatlar Üniversitesi’ne…
Çanakkale Korolar Festivali'nin ardından…
7’sinden 70’ine Türk müziği bütünlüğünde saplantılar/bölünmeler...
El yordamı müzikologları…
“Frankfurt Musikmesse - 2017“ izlenimleri…
Hobi koroları...
Çanakkale'de ateşe kalkmak…
Korolar Festivali'nde ilk kez Geleneksel Türk Müziği Koroları da sahne alacak…
Türkiye'de çalgı yapımcılığı mesleği üzerine...
Türkiye Koro Festivalleri tarihinde bir ilk: Çanakkale Korolar Festivali'ne GTM koroları da katılıyor…
“Geleneksel Müzik Konservatuarı“ üzerine yazmıştık…
Musiki Dergisi akademik teşvik kriterlerini karşılamamaktadır…
Düşen uçaktaki Kızılordu Korosu ve Koro Söyleme üzerine…
Plaklar, 20. yy. müziğinin tanıkları…
Osmanlı Muzika-yı Humayun ve Pakistan Cumhurbaşkanlığı Orkestrası…
Türk Musikisi Federasyonu'nun İstanbul'da toplanması üzerine...
GTM'de melek üçgeni…
Devlet Korosu Şefinin Yaşamsal Anatomisi…
Sanatta ücret iadesi…
Koro müziği yükselen değer...
Bravo Sayın Başkan…
Biri okunmuyor, birine yazı gelmiyor...
Devlet Kültür Paketi 2016 ve 2007 tarihli yazımız: “Her ilimize değil, her ilçemize yarı profesyonel koro“…
Geleneksel Türk müziğinde “Açı“ …
Orhan Gencebay ile TMDK'da söyleştik…
Müzik varsa müzik eleştirmeni de vardır...
Doğudan müzik ithaline beş kala...
Ayrıştırmak lazım…
Emek Sineması restorasyonu tamamlandı…
GTM amatör koroları faydalı mı, zararlı mı?..
Fotoğraftan “Ortak Kültürel Coğrafya Orkestrası“na…
Beş maddenin çağrıştırdıkları…
Müzikte ilk ve orta öğretim…
Öykünmeden intihale...
İyi ki Devlet Koroları var...
II. Kanun Sempozyumu ve Festivali ardından...
Divan Orkestrası...
Sokaktaki sevgisizlik...
Misafir sanatçılar için Muhalefet'ten kanun teklifi...
Panayot Abacı belgelediği dönemi kapattı…
Türk keman virtüözü Muhammed Yıldırır’ın Guinnes rekoru…
Müzik ile tedaviden heavy metalcilerin aklanmasına...
“Şarkı / Beste Yarışmaları“ sonuçlarının toplum yansımaları…
Bitlisli elektro gitar yapımcısından, İzmirli metal profil saplı bağlama yapımcısına...
Ali Rifat Çağatay, Şark Musiki Cemiyeti, Süreyya Paşa...
Seçim 2015'de partilerin müziğe yaklaşımı...
Geleneksel Türk müziğinde repertuar dersi nasıl olmalı?..
Yegane dostları okumayanlardır...
Şeyh El Ud, Suudi Arabistan’da…
Türk pop müziğini arabeskten sıyıran besteci: Kayahan...
Eski gazinolara özlemin konseri...
Geleneksel Türk müziği çalgılarınca oluşturulmuş çoksesli oda müziği kümeleri ve uluslararası sergileme bilinci...
Her ile değil, her ilçeye yarıprofesyonel korolar...
Musiki kelimesinin şapkacıları...
Müzik uğraşanlarını değerlendirme boyutu...
Ben pişirdim, sen ye!..
Kültürün ekonomiye katkısı…
“La” nasıl oldu “Neva” ?..
Müzik ağaçlarından filizlere çabalar…
Geleneksel Türk müziğinde 'Pruning' strategy ...
Devlet Korosu Şefinin Yaşamsal Anatomisi...
Nerde o “Hayal Gibi Ezgiler“...
Sempozyum dönüşü...
Eurovision'dan Turkvision'a değişen nedir?..
Bağlama satılan ilk TV reklamı...
Notayı konuşturamayanlar...
Cumhuriyet müzik tarihimizdeki dargınlıklardan güncel kesit...
Diğer Yazarlar

Münih LMU Müzikoloji Enstitüsü’nde "Gültekin Oransay" rafı...
Kitabu İlmi'l-Musiki Alâ Vechi’l-Hurûfât'ın müellifi kimdir? -16-
Çalgıları geliştirmek nedir, nasıl olur?..
Fazıl Say'ın Feyzi Erçin'e desteği…
Nida Tüfekçi’nin Öğrencisi Olmak!..
Yazılarınızı bekliyoruz... Musiki Dergisi
Spor yazarı mı, müzik yazarı mı?..
Yeni YÖK’ün ve değerli başkanı Sn. Saraç’ın övgüye değer kararı: Müzik öğretmenliği açısından yapıcı bir değerlendirme…
Serhanende Nurettin Çelik ...
Meragi niçin 24 şube dedi? Hurufilikten etkilendi mi?..
Çevrimiçi Türk Halk Musikisi Videoları: "Konma Bülbül Konma Nergis Daline"
Günün Sözü
Çalgıların dünyasında eski yeniyi doğurur...
(Ayhan Sarı)
Yazarlar 
Röportajlar
Fırat Kutluk “Neden Müzik Dinleriz?“...
Ayhan Sarı - Kitabın adından başlayalım mı?  Buna bağlı olarak da kitabın sonunda müziği neden dinlediğimizin yanıtını veriyor musun? Fırat Kutluk - ...
»
»
»
Tarihte Bugün
Arşiv Arama
Facebook
Anasayfa
Site Haritasi
Sitenize Ekleyin
RSS Kaynagi
Hakkimizda
Reklamlar
Künyemiz
Facebook
Twitter
Bize Ulaşın
Copyright ©2013 - Tüm haklari sakli tutulmaktadir.
Bu sitede yayinlanan tüm resim, materyal ve içerigin telif haklari tarafimizca sakli olup izinsiz alinip kullanilamaz.
0.34ms