Bugün - Tuesday, March 19, 2024
Foto Galeri
Video Galeri
Firma Rehberi
Künye
Reklamlar
Üye İşlem
 Bize Ulasin
www.musikidergisi.com Logo
-
İstanbul 27°°C
Yazar Detayları

Ayhan Sarı

Ayhan Sarı - Orkestra müziğin fabrikasıdır...

Orkestra müziğin fabrikasıdır...
Yazı Tarihi: Friday, January 1, 2021

Deritınlar vurmalı çalgısını, icra edilen makamın karar sesine akortlayan/akortlatan acaba kaç icracı/kaç GTM şefi vardır?..

Vurmalı çalgının akortlanması neyi ifade etmektedir?

Bilinci, gelişmiş bir bakış açısını olabilir mi?

Peki pratik olarak akortlanmaya uygun deritınlar çalgı imal ediliyor mu? Timpaniden başka.

Akortlamamak ne manaya gelir?

Bir yanda geleneksellik, diğer yanda ayrıntı, bilinç.

Gelenek nerede iyidir, bilinç nerede?

Sorular, sorular...

Görünen o ki son yıllarda GTM müzikal bilinç açısından kanatları fazlasıyla yere sermiş görünüyor.

Bu yere sermişlik müzikten, müzisyen hayat koşullarının yükseltisine değin kendini fazlasıyla göstermeye başladı. 

Ne besteci, ne icracı, ne söz yazarı halinden memnun değil.

Biz biliyoruz ki, bu memnun olmamada müzisyenin de, bestecinin de payları çok büyük. Bir-iki (evet yanlış okumadınız (1-2) övgü sözü onlar için dünyanın en büyüğü oldukları hissine kapılmalarına yeterli geliyor.

Peki ya mesleki gelişim?..

* * *

Konuyu deritınlar vurmalı çalgı icracısının, çalgısını, icra ettikleri makamın gerektirdiği sese akortlamamalarından, bu duruma topluluk şefi başta olmak üzere kimsenin müdahale etmemesinden açtık.

Biliyoruz ki orkestral bilinç düzeyinde ana (renk çalgısı değil) vurmalı çalgının akortlanması bir zorunluluktur. Tıpkı senfonik orkestranın ana vurmalı çalgısı, (kökeni mehter takımının kös çalgısına dayanan) timpanide olduğu gibi.

Kös ü almışlar, basit bir pedal gergi düzeneğiyle hemen akortlamaya imkan sağlamışlar, yani geliştirmişler.

Deri vurmalı çalgının akortlanması bir bilinç düzeyini ifade eder. Deri vurmalı çalgısını akortlamayan müzik topluluğunda orkestral bir anlayıştan söz etmek ise mümkün değildir.

Dolayısıyla da orkestradan...

Dünyanın kendini kanıtlamış tüm geleneksel/yerel solist icracılari ilgi çeker/çekmiştir. Pakistan'ın ünlü kavvalîsi rahmetli Nusret Fatih Ali Han (1948-1997) gibi.  Dünyada çoğu dinleyenlerin de sözleri anlamadığını düşünerek müzik açısından baktığımda doğrusu "bu kadar güzel bağıran" bir sanatçı görmediğimi belirtmeliyim.

Niye hep yerel güzellikler solodur?

* * *

Peki yerel müzikal güzelliklerin orkestral manada sergilenmesinin tek adresi Avrupa'nın senfonik orkestrası mı olmalıdır?

Ve can alıcı soru:

Niye "yerel değerleri", madenleri, hammaddeleri sürekli emperyalist güçlerin sanayicileri işliyor?

Ve şu tesbit ortaya çıkıyor:

Avrupa müziğinin senfoni orkestraları; onların teknolojisini işleyen gelişmiş fabrikaları gibidir.

Onlar için "bor" madeni de, Aşık Veysel'in ezgisi de fabrikalarında işlenip üzerilerinden para kazanacakları, bu işlemlerini tüm dünyaya kendi ürünleri imiş gibi empoze edecekleri bir materyaldir.

Onlar için orkestra bir fabrikadır.

Ürünün ise bir pazarı olması gerekir.

Onlar ki bu pazarı adeta, tırnaklarını kazıya kazıya yaratmışlar, dünyanın her yerine senfoni orkestralarını, operalarını yani "müzik fabrikaları"nı kurmuşlar, kurdurmuşlar, pazarlarını oluşturmuşlardır. Bu fabrikanın makinalarında işlenmesi/seslendirilmesi uygun  ürününüzü/bestenizi ancak bu pazarda satabilirsiniz. Aksi takdirde ürününüz fabrikada işlenmeyecek, pazara çıkmayacak, pazarlanmayacak, elinizde kalacaktır.

Burada kendi fabrikanı, kendi pazarını kurmanın, oluşturmanın önemi ortaya çıkmaktadır.

Evet, "pazar"...

Peki pazar nasıl oluşturulacak? 

Çarşamba pazarı değil ki bu, sabah kuruveresin.

* * *

Hayatını eser üretmeye adayan sanatçıların yetişme dönemlerindeki ihtiyaçlarını, ortamını hiçe sayıp, olgunluk yani ömürlerinin sonlarına gelmiş dönemlerinde, onların sırtından politik prim yapmaya çalışanlar var ki onlar bir sanat eseri üretiminin, en önemlisi de bir sanatçının hangi koşullarda yetişebileceğinin bilincine varmamışlardır.

Marifet olgunluk dönemine gelmiş sanatçının eserini politik çıkarlarla sömürmek değil, politik çıkar sağlayacağın eserin sanatçısını yetiştirmede katkıda bulunmaktır..

* * *

Deritınlar çalgını seslendirdiğin eserin tonallığının/makamının karar veya beşli/dörtlü sesine akort etme bilincini haiz olmak bir değerlendirme ölçütüdür. Deritınlar çalgını seslendirdiğin eserin tonallığın/makamın karar veya beşli/dörtlü sesine akort etme bilincini haiz değilsen orkestral manada gelişip, müzik açısından dünyada söz sahibi olman da mümkün değildir...

* * *

Hammaddeni kendi fabrikanda değerlendirmelisin.

Bilmelisin ki:

Orkestran fabrikandır...

____________________________________

"Orkestra müziğin fabrikasıdır?.." Ayhan Sarı

http://www.musikidergisi.com/yazar-524-orkestran_fabrikandir..._.html 

 

 
İletişim E-Posta: - Telefon:
 
Yorumlar
*** Yorum Yaz
Bu yazıya hiç yorum yapılmamış, ilk yorumu siz yapın.

Diğer Yazıları

Spor yazarı mı, müzik yazarı mı?..
Orkestra müziğin fabrikasıdır...
İşlevsel Müzikoloji - Functional Musicology…
Kemençe Kuartet ve Türk Müziği Orkestrasına giden yola bugünden bir bakış…
Arabesk müzik geri (mi) dönüyor?..
Gültekin Oransay'ın ardından 30 yıl…
“Mızıka“ kelimesi ile “mızıkçılık“ arasındaki ilişki…
Nüfuzun sanat üzerine etkisi…
Müzikte batılılaşma travması “tedavi“ edilebildi mi?..
Türkiye'de Türk Müziği Orkestrası'nı yönetecek şef var mı?..
Topluluktan orkestraya...
Geleneksel Türk müziği tarihine ışık tutacak bu yazı ne zaman yazılmış?..
Para karşılığı akademik yayınlar skandalı…
III. Kuzey Kıbrıs Korolar Festivali’nin ardından...
Müziğin bilimini biraz fazla mı abarttık ne?..
Transistörlü radyodan internet radyosuna ve sonrası…
Müzikolojinin temeli “1. derece kaynak“ bilgileridir…
Tanbur çalgısını unutturanlar…
Toplumsal sorunlarımızı halletmeden temel müzikal sorunlarımızı çözemeyiz…
Türkiye’de Batı müziği olmasaydı, GTM kurumları olmazdı…
Müzik Üniversitesi’nden 2. Güzel Sanatlar Üniversitesi’ne…
Çanakkale Korolar Festivali'nin ardından…
7’sinden 70’ine Türk müziği bütünlüğünde saplantılar/bölünmeler...
El yordamı müzikologları…
“Frankfurt Musikmesse - 2017“ izlenimleri…
Hobi koroları...
Çanakkale'de ateşe kalkmak…
Korolar Festivali'nde ilk kez Geleneksel Türk Müziği Koroları da sahne alacak…
Türkiye'de çalgı yapımcılığı mesleği üzerine...
Türkiye Koro Festivalleri tarihinde bir ilk: Çanakkale Korolar Festivali'ne GTM koroları da katılıyor…
“Geleneksel Müzik Konservatuarı“ üzerine yazmıştık…
Musiki Dergisi akademik teşvik kriterlerini karşılamamaktadır…
Düşen uçaktaki Kızılordu Korosu ve Koro Söyleme üzerine…
Plaklar, 20. yy. müziğinin tanıkları…
Osmanlı Muzika-yı Humayun ve Pakistan Cumhurbaşkanlığı Orkestrası…
Türk Musikisi Federasyonu'nun İstanbul'da toplanması üzerine...
GTM'de melek üçgeni…
Devlet Korosu Şefinin Yaşamsal Anatomisi…
Sanatta ücret iadesi…
Koro müziği yükselen değer...
Bravo Sayın Başkan…
Biri okunmuyor, birine yazı gelmiyor...
Devlet Kültür Paketi 2016 ve 2007 tarihli yazımız: “Her ilimize değil, her ilçemize yarı profesyonel koro“…
Geleneksel Türk müziğinde “Açı“ …
Orhan Gencebay ile TMDK'da söyleştik…
Müzik varsa müzik eleştirmeni de vardır...
Doğudan müzik ithaline beş kala...
Ayrıştırmak lazım…
Emek Sineması restorasyonu tamamlandı…
GTM amatör koroları faydalı mı, zararlı mı?..
Fotoğraftan “Ortak Kültürel Coğrafya Orkestrası“na…
Beş maddenin çağrıştırdıkları…
Müzikte ilk ve orta öğretim…
Öykünmeden intihale...
İyi ki Devlet Koroları var...
II. Kanun Sempozyumu ve Festivali ardından...
Divan Orkestrası...
Sokaktaki sevgisizlik...
Misafir sanatçılar için Muhalefet'ten kanun teklifi...
Panayot Abacı belgelediği dönemi kapattı…
Türk keman virtüözü Muhammed Yıldırır’ın Guinnes rekoru…
Müzik ile tedaviden heavy metalcilerin aklanmasına...
“Şarkı / Beste Yarışmaları“ sonuçlarının toplum yansımaları…
Bitlisli elektro gitar yapımcısından, İzmirli metal profil saplı bağlama yapımcısına...
Ali Rifat Çağatay, Şark Musiki Cemiyeti, Süreyya Paşa...
Seçim 2015'de partilerin müziğe yaklaşımı...
Geleneksel Türk müziğinde repertuar dersi nasıl olmalı?..
Yegane dostları okumayanlardır...
Şeyh El Ud, Suudi Arabistan’da…
Türk pop müziğini arabeskten sıyıran besteci: Kayahan...
Eski gazinolara özlemin konseri...
Geleneksel Türk müziği çalgılarınca oluşturulmuş çoksesli oda müziği kümeleri ve uluslararası sergileme bilinci...
Her ile değil, her ilçeye yarıprofesyonel korolar...
Musiki kelimesinin şapkacıları...
Müzik uğraşanlarını değerlendirme boyutu...
Ben pişirdim, sen ye!..
Kültürün ekonomiye katkısı…
“La” nasıl oldu “Neva” ?..
Müzik ağaçlarından filizlere çabalar…
Geleneksel Türk müziğinde 'Pruning' strategy ...
Devlet Korosu Şefinin Yaşamsal Anatomisi...
Nerde o “Hayal Gibi Ezgiler“...
Sempozyum dönüşü...
Eurovision'dan Turkvision'a değişen nedir?..
Bağlama satılan ilk TV reklamı...
Notayı konuşturamayanlar...
Cumhuriyet müzik tarihimizdeki dargınlıklardan güncel kesit...
Diğer Yazarlar

Münih LMU Müzikoloji Enstitüsü’nde "Gültekin Oransay" rafı...
Kitabu İlmi'l-Musiki Alâ Vechi’l-Hurûfât'ın müellifi kimdir? -16-
Çalgıları geliştirmek nedir, nasıl olur?..
Fazıl Say'ın Feyzi Erçin'e desteği…
Nida Tüfekçi’nin Öğrencisi Olmak!..
Yazılarınızı bekliyoruz... Musiki Dergisi
Spor yazarı mı, müzik yazarı mı?..
Yeni YÖK’ün ve değerli başkanı Sn. Saraç’ın övgüye değer kararı: Müzik öğretmenliği açısından yapıcı bir değerlendirme…
Serhanende Nurettin Çelik ...
Meragi niçin 24 şube dedi? Hurufilikten etkilendi mi?..
Çevrimiçi Türk Halk Musikisi Videoları: "Konma Bülbül Konma Nergis Daline"
Günün Sözü
Mimar Sinan, Osmanlı İmparatorluğu'nun güçlü döneminde kendisine ihtiyaç duyulduğu için yetiştirilmiştir...
(Ayhan Sarı)
Yazarlar 
Röportajlar
Fırat Kutluk “Neden Müzik Dinleriz?“...
Ayhan Sarı - Kitabın adından başlayalım mı?  Buna bağlı olarak da kitabın sonunda müziği neden dinlediğimizin yanıtını veriyor musun? Fırat Kutluk - ...
»
»
»
Tarihte Bugün
Arşiv Arama
Facebook
Anasayfa
Site Haritasi
Sitenize Ekleyin
RSS Kaynagi
Hakkimizda
Reklamlar
Künyemiz
Facebook
Twitter
Bize Ulaşın
Copyright ©2013 - Tüm haklari sakli tutulmaktadir.
Bu sitede yayinlanan tüm resim, materyal ve içerigin telif haklari tarafimizca sakli olup izinsiz alinip kullanilamaz.
0.44ms