Bugün - Tuesday, March 19, 2024
Foto Galeri
Video Galeri
Firma Rehberi
Künye
Reklamlar
Üye İşlem
 Bize Ulasin
www.musikidergisi.com Logo
-
İstanbul 27°°C
Yazar Detayları

Ayhan Sarı

Ayhan Sarı -  Transistörlü radyodan internet radyosuna ve sonrası…

Transistörlü radyodan internet radyosuna ve sonrası…
Yazı Tarihi: Thursday, February 8, 2018

Birkaç ay önce internet radyolarını çalan bir radyo satın aldım.

Amacım yerel radyolarla sınırlı kalmayıp dünya radyolarına, radyo mantığında ulaşabilmek idi.

Radyonun bağlantısı wi-fi ...

Aynı radyoları bilgisayardan, telefonunuzdan da dinleyebilirsiniz, orada da mantık aynı.

Peki bunun eski radyolardan ne farkı var?

Aslında yok.

Eskiden uzun dalga, orta dalga, kısa dalga vardı. Çoğunun yayının çok net dinleyemiyordunuz.

Hele uzun dalgada varolan radyoları telsiz mors yayınları arasında ayıklayıp bulmak ayrı bir zevk idi.

Gece radyoda long wave, medium wave bulunabildiği ölçüde FM yayınları arasında manuel arama düğmesiyle zapping yapmak en büyük zevklerimdendi.

Dinlenebilir müzik ve yayın kalitesinde bir dalga bulduğumda ise keyfime diyecek olamazdı.

O radyo günlerimi hala hatırlar, mutlu nostaljimin içinde anlık da olsa kaybolurum.

Belirtmeliyim ki bu anlık kopuş hayatımın en değerli anlarındandır.

O zamanlar kulaklık sistemi olsa da kullanılmıyor olması;  rahatlığın, özgürlüğün bugünün bakışıyla bir simgesi sanki.

Hatta sözünü ettiğim  transistörlü Philips marka (*) beş düğmeli, gövdesi plastik radyonun arkasında bulunan -bugünkü elektrik dişi prizi gibi- amfi girişinde babamın kanunu için getirdiği zamanın demir para ikibuçuk lirası büyüklüğünde mikrofonun soketlerini radyonun arkasındaki o iki deliğe sokup, mikrofona test amacıyla önce birkaç kez üfledikten sonra şarkı söylediğim, sonradan çalmaya başladığım kanunuma mikrofonu dayayıp dinlemeye, ev halkına amfi vazifesine geçen o radyodan dinletmeye çalıştığım çok olmuştur.

O mikrofon ki radyodan gelen sesiyle ilk "mikrofon ötmesi" tecrübelerinin de başlangıcıdır.

Hala adeta heykel gibi gözümün önünde duran  radyomuzda dalgalar arasındaki yayın arayışlarım, bulduğumda ise kaybetmemek için elimi arama düğmesinden ayıramadığım anlar ile bugün arasında sürekli kıyaslama yapar dururum.

O zaman da hoşuma giden yayın arardım, şimdi de arıyorum.

Alet o zaman da radyo idi, bugün de radyo.

Değişen tek şey yayının çok kaliteli olması.

Eskinin radyoda yayın arama uğraşı mantığında bugün değişen bir şey yok gibi.

. . .

Sadece TRT vardı.

Söylemeliyim ki, o zaman TRT demek mutluluk demekti.

Çünkü TRT toplumun mutluluğunu sağlamakla görevliymiş gibi yayın yapardı.

Örneğin sabah yayınlarında işine gidecek insanların moralini bozacak yayın yapmamayı ilke edinmişti. Konular da ona göre seçilirdi.

Ve hafif, çalgısal popüler müzik sabahları dinlediğimiz müziklerdi.

O günlerin sonrasında bugünlerin habercisi söylemlerde "güne hafif müzikle başlamanın insanı uyuşukluğa ittiğini, bu nedenle çalışması istenen insanın güne ritmik müziklerle başlatılması gerektiği düşüncesi" ortaya atılmaya başlandı.

O TRT ki halkını "çıs-tak" müzikler ile rahatsız etmeye kıyamazken Türkiye günümüzde savaşın, patlamaların, tacizlerin, cinayetlerin, algı operasyonlarının birinci sıradan haberlerle doldurulduğu sabah kuşağı yayınlarıyla uyanır oldu güne.

. . .

İşte sıradan radyo ve tv kanallarının giderek daha da sıradanlaşması -hangi kutuptan olursa olsun- algı operasyoncusu göreviyle yayınını sürdürebilir hale gelmesi, beni yeni yayın arayışlarına yöneltmişti ki, bu arayışlarımın radyo  kısmında tıpkı eski radyom gibi kullanabildiğim internet radyosuna ulaştım.

. . .

Şimdi biraz daha küçük ama yine plastik bir radyo kutusu içinde hizmet veren internet radyom beni yerel, ulusal kanallardan başka tüm dünya radyolarına tıpkı eski üç dalga radyomda olduğu gibi ulaştırarak genel sıradanlığa mahkum olmaktan kurtarmış görünüyor.

Hele ki; internet radyoda Number1 Zeki Müren, Number1 Barış Manço, Number1 Orhan Gencebay, Number1 Ajda Pekkan  gibi sadece o şarkıcıya ait eserleri, hatta sadece GTSM yayını yapan Number1 Üsküdar Musiki Cemiyeti ile kişisel müzik beğenilerini Hürriyet Gazetesindeki köşesinde yazan Ertuğrul Özkök'ün bile internet radyo dünyasında Number1 Ertuğrul Özkök Radyo kanalı olduğunu biliyor muydunuz?

Belirtmeliyim ki henüz tüm radyolar kutulu internet radyoda yer almıyor. Örneğin TRT yok. 

. . .

Şimdi daha net görülüyor.

Bu alemin yakın geleceğinde artık kendinize uygun yayını bulmanız mümkün olacak.

"Mümkün olacak" diyorum, çünkü alanda hala boşluklar bulunuyor. Örneğin oralarda hala müzikoloji eğitimi almış olanlar görülmüyor. Müzikoloji bölümlerinde bireysel tez ve kişisel ilginin dışında zaten bu alana yönelik bir çalışması yok. Yerel ve dünya radyo müzik yayınları içeriği hakkında eğitim görmüş elemana ihtiyaç günden güne artıyor.

Zaten çoğu radyo da günümüzde bu işi kafasına, bilgisine, görgüsüne göre yapmıyor mu?

. . .

Bu radyo kutusunun havaya değil de internete bağlanmış bir sisteme dönüşmesi mantığının TV kısmı evdeki ekranlarda, çok yakında yerini somut olarak alacak.

Tabii ki bu kanallardan haberdar olmak, bu konuda birikime sahip olmak, takip etmek de önemli. Eskiden yayınlanan "Radyo Haftası" dergisini hatırlarsınız. Böyle bir dergiye ihtiyacımız olacak.

. . .

En ince TV zevki ayrıntısına değin adeta kişisel TV program anlayışını içeren TV kanallarının  tıpkı belediye anteni yayını gibi  işlevsel manada çeşitlenmesi günlerine yaklaşmaktayız.

. . .

TV görsel,

Radyo işitsel.

Birinde ekrana hapsolmak, diğerinde hareket özgürlüğü.

. . .

İnsan ekrana hapsolarak üretemez, ama kulağına gelenler el işini yaparken onu daha verimli kılabilir.

. . .

Diyebiliriz ki radyo yayıncılığı hayatına asıl şimdi başlıyor.

Halk ve de insanlar üzerinde küçük ayrıntıları çözen yayın şirketlerinin aşamalarını yakında göreceğiz.

Halk empoze edileni kabul edip ona kanalize olmaktan ziyade kendisine sunulanlar arasında yayınını seçip ona sahip çıkacak mıdır?..

Bu sürecin uzunluğunu/durumunu zaman gösterecek.

. . .

Değerli "ağa" medyacılar ve alanın yeni girişimcileri; başarı gelecek kuşak insanoğlunun çeşitliliğinde gizli.

Algı operasyonu taşeronculuğundan para kazanma devri de bir gün bitecek.

. . .

Demem o ki:

"Yeni aldığım, yayın kaynağı havadaki ses dalgaları değil de, internet olan radyomdan çok memnun kaldım."


Tabii ki internetimin kesilmemesi (**) koşuluyla!..

___________________________________

(*) Yıllar sonra 1988'de Riyaset-i Cumhur Fasıl Heyeti Santur icracısı Zühtü Bardakoğlu ile Ankara Mebusevleri'ndeki evinde yaptığım görüşmede öğrenecektim ki 1934'de gündeme gelen GTM yasağının kaldırılmasında; Philips firmasının radyo satışlarının düştüğü şeklinde ifadesini  yetkililere iletmesi etkili olmuştu…

(**) TRT 2008 yılında teknolojik ilerlemenin bir sonucu olarak orta ve uzun dalga vericilerini kapatmıştır. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
İletişim E-Posta: - Telefon:
 
Yorumlar
*** Yorum Yaz
Bu yazıya hiç yorum yapılmamış, ilk yorumu siz yapın.

Diğer Yazıları

Spor yazarı mı, müzik yazarı mı?..
Orkestra müziğin fabrikasıdır...
İşlevsel Müzikoloji - Functional Musicology…
Kemençe Kuartet ve Türk Müziği Orkestrasına giden yola bugünden bir bakış…
Arabesk müzik geri (mi) dönüyor?..
Gültekin Oransay'ın ardından 30 yıl…
“Mızıka“ kelimesi ile “mızıkçılık“ arasındaki ilişki…
Nüfuzun sanat üzerine etkisi…
Müzikte batılılaşma travması “tedavi“ edilebildi mi?..
Türkiye'de Türk Müziği Orkestrası'nı yönetecek şef var mı?..
Topluluktan orkestraya...
Geleneksel Türk müziği tarihine ışık tutacak bu yazı ne zaman yazılmış?..
Para karşılığı akademik yayınlar skandalı…
III. Kuzey Kıbrıs Korolar Festivali’nin ardından...
Müziğin bilimini biraz fazla mı abarttık ne?..
Transistörlü radyodan internet radyosuna ve sonrası…
Müzikolojinin temeli “1. derece kaynak“ bilgileridir…
Tanbur çalgısını unutturanlar…
Toplumsal sorunlarımızı halletmeden temel müzikal sorunlarımızı çözemeyiz…
Türkiye’de Batı müziği olmasaydı, GTM kurumları olmazdı…
Müzik Üniversitesi’nden 2. Güzel Sanatlar Üniversitesi’ne…
Çanakkale Korolar Festivali'nin ardından…
7’sinden 70’ine Türk müziği bütünlüğünde saplantılar/bölünmeler...
El yordamı müzikologları…
“Frankfurt Musikmesse - 2017“ izlenimleri…
Hobi koroları...
Çanakkale'de ateşe kalkmak…
Korolar Festivali'nde ilk kez Geleneksel Türk Müziği Koroları da sahne alacak…
Türkiye'de çalgı yapımcılığı mesleği üzerine...
Türkiye Koro Festivalleri tarihinde bir ilk: Çanakkale Korolar Festivali'ne GTM koroları da katılıyor…
“Geleneksel Müzik Konservatuarı“ üzerine yazmıştık…
Musiki Dergisi akademik teşvik kriterlerini karşılamamaktadır…
Düşen uçaktaki Kızılordu Korosu ve Koro Söyleme üzerine…
Plaklar, 20. yy. müziğinin tanıkları…
Osmanlı Muzika-yı Humayun ve Pakistan Cumhurbaşkanlığı Orkestrası…
Türk Musikisi Federasyonu'nun İstanbul'da toplanması üzerine...
GTM'de melek üçgeni…
Devlet Korosu Şefinin Yaşamsal Anatomisi…
Sanatta ücret iadesi…
Koro müziği yükselen değer...
Bravo Sayın Başkan…
Biri okunmuyor, birine yazı gelmiyor...
Devlet Kültür Paketi 2016 ve 2007 tarihli yazımız: “Her ilimize değil, her ilçemize yarı profesyonel koro“…
Geleneksel Türk müziğinde “Açı“ …
Orhan Gencebay ile TMDK'da söyleştik…
Müzik varsa müzik eleştirmeni de vardır...
Doğudan müzik ithaline beş kala...
Ayrıştırmak lazım…
Emek Sineması restorasyonu tamamlandı…
GTM amatör koroları faydalı mı, zararlı mı?..
Fotoğraftan “Ortak Kültürel Coğrafya Orkestrası“na…
Beş maddenin çağrıştırdıkları…
Müzikte ilk ve orta öğretim…
Öykünmeden intihale...
İyi ki Devlet Koroları var...
II. Kanun Sempozyumu ve Festivali ardından...
Divan Orkestrası...
Sokaktaki sevgisizlik...
Misafir sanatçılar için Muhalefet'ten kanun teklifi...
Panayot Abacı belgelediği dönemi kapattı…
Türk keman virtüözü Muhammed Yıldırır’ın Guinnes rekoru…
Müzik ile tedaviden heavy metalcilerin aklanmasına...
“Şarkı / Beste Yarışmaları“ sonuçlarının toplum yansımaları…
Bitlisli elektro gitar yapımcısından, İzmirli metal profil saplı bağlama yapımcısına...
Ali Rifat Çağatay, Şark Musiki Cemiyeti, Süreyya Paşa...
Seçim 2015'de partilerin müziğe yaklaşımı...
Geleneksel Türk müziğinde repertuar dersi nasıl olmalı?..
Yegane dostları okumayanlardır...
Şeyh El Ud, Suudi Arabistan’da…
Türk pop müziğini arabeskten sıyıran besteci: Kayahan...
Eski gazinolara özlemin konseri...
Geleneksel Türk müziği çalgılarınca oluşturulmuş çoksesli oda müziği kümeleri ve uluslararası sergileme bilinci...
Her ile değil, her ilçeye yarıprofesyonel korolar...
Musiki kelimesinin şapkacıları...
Müzik uğraşanlarını değerlendirme boyutu...
Ben pişirdim, sen ye!..
Kültürün ekonomiye katkısı…
“La” nasıl oldu “Neva” ?..
Müzik ağaçlarından filizlere çabalar…
Geleneksel Türk müziğinde 'Pruning' strategy ...
Devlet Korosu Şefinin Yaşamsal Anatomisi...
Nerde o “Hayal Gibi Ezgiler“...
Sempozyum dönüşü...
Eurovision'dan Turkvision'a değişen nedir?..
Bağlama satılan ilk TV reklamı...
Notayı konuşturamayanlar...
Cumhuriyet müzik tarihimizdeki dargınlıklardan güncel kesit...
Diğer Yazarlar

Münih LMU Müzikoloji Enstitüsü’nde "Gültekin Oransay" rafı...
Kitabu İlmi'l-Musiki Alâ Vechi’l-Hurûfât'ın müellifi kimdir? -16-
Çalgıları geliştirmek nedir, nasıl olur?..
Fazıl Say'ın Feyzi Erçin'e desteği…
Nida Tüfekçi’nin Öğrencisi Olmak!..
Yazılarınızı bekliyoruz... Musiki Dergisi
Spor yazarı mı, müzik yazarı mı?..
Yeni YÖK’ün ve değerli başkanı Sn. Saraç’ın övgüye değer kararı: Müzik öğretmenliği açısından yapıcı bir değerlendirme…
Serhanende Nurettin Çelik ...
Meragi niçin 24 şube dedi? Hurufilikten etkilendi mi?..
Çevrimiçi Türk Halk Musikisi Videoları: "Konma Bülbül Konma Nergis Daline"
Günün Sözü
Dünyanın 7 hatası: Emeksiz servet, vicdansız zevk, kişiliksiz bilgi, ahlaksız ticaret, insaniyetsiz bilim, feragatsız ibadet, ilkesiz siyaset…
(Mahatma Gandhi)
Yazarlar 
Röportajlar
Fırat Kutluk “Neden Müzik Dinleriz?“...
Ayhan Sarı - Kitabın adından başlayalım mı?  Buna bağlı olarak da kitabın sonunda müziği neden dinlediğimizin yanıtını veriyor musun? Fırat Kutluk - ...
»
»
»
Tarihte Bugün
Arşiv Arama
Facebook
Anasayfa
Site Haritasi
Sitenize Ekleyin
RSS Kaynagi
Hakkimizda
Reklamlar
Künyemiz
Facebook
Twitter
Bize Ulaşın
Copyright ©2013 - Tüm haklari sakli tutulmaktadir.
Bu sitede yayinlanan tüm resim, materyal ve içerigin telif haklari tarafimizca sakli olup izinsiz alinip kullanilamaz.
0.34ms