Bugün - 19 Kasım 2018 Pazartesi
Foto Galeri
Video Galeri
Firma Rehberi
Künye
Reklamlar
Üye İşlem
 Bize Ulaşın
www.musikidergisi.com Logo
-
İstanbul 28°C
Yazar Detayları

Konuk Yazar

Konuk Yazar - İlham Nedir ?.. Hasan Cihat Örter

İlham Nedir ?.. Hasan Cihat Örter
Yazı Tarihi: 16 Ekim 2018 Salı

Büyük sanatçıların özünde ilhamın dipteki yüzünü görürsünüz.
En dipte kalan sır. İlham.

Din: Sembôllerle,
Felsefe: Kavramlarla ifade etse de ilhamı, o derinlikteki seziş, düşünceyle gelmez genellikle. Duyumsayışla gelir ve ilham yolu ile aklı aşan bir bilgiye varabilir sanatçı. Yüce Yaradan'ın Kutsal ışığıdır.

Mikelanj’ın kendisinden söz ederken “Hakikatleri kendi içimde biriktirmekte ve inlemekteyim.” deyişi, Nietzsche’nin “…İnsan aramadan duyar, kimden geldiğini sormadan alır,”sözü ve sayısız ilhama dair düşünce, yaratıcılığı tetikleyen ilhâmın sırrını bir türlü yeterince açıklayamıyor.

Yaratıcı sanat, iki derinliğin arasında hiçbir yere tutunmadan korkusuzca varediyor kendisini.

İki derinliğe güvenmeyi bilir bir şekilde ama, her an düşebilir de derinliğe ya da yüksekliğe...üstelik iki düşüşten de ilham alabilir sanatçı.

Yarattıklarının tekrarı olmayışı, sürekli başkalaşarak, dönüşerek, kendisini yeniden varedişinin yorgunluğu, ilham yıldızının her parlayışında yüksek enerjiye dönüşür ve artık ilham veren o olur.

İlhâmının geldiği yerin, insanın en uzağında, en ulaşılmaz olanında, öz’de olduğunu çok erken anlamıştır.

İç’te ve hiç’te.

Hep ulaşmak istediğimiz, özlediğimiz, hasretini çektiğimiz anayurdumuz, milyarlarca yıldandan beri ayrı düştüğümüz, özbenliğimizde...

Vâroluşun en başına gidebilen düşünce ve duygu hızı, safiyetin vahyidir sanat.

O kaynağa ulaşabilen ruhların kıskanmadan, kaynağa ilişkin olanı sürekli paylaşmak istemesinin nedenidir bu.

Ama, sanatçı o kadim yolculuğu yapabilmenin gerçek coşkusunu kimselerle gerçek mânâda paylaşamaz.

Sese, renge, söze, taşa dönüştürerek varetse de başka bir dünyalıdır o!

İlhâmın nereden geldiğini sorarlar sık sık.

İlhâmı içinde taşıdığını, tepeden tırnağa ilham olduğunu nedense söylemez.

Kendi içinde yol almayı fark etmek ve kendine çıkabilmek şüphesiz bir armağandır.
Ancak bunu fark edenler de artık ötekidirler.

Sanatçılar en kutsanmış âyinler de dâhi yalnızdırlar.

İlham perisi ifşâyı sevmez.
Tüm gizlerini sırrını saklayana verir.

Omuzumdaki o ışığı kalbime indirmeyi de o peri öğretti bana.

Parmaklarımdan dökülen notaların tellerle, klavyelerle söyleşisini de.
(...)
Hasan Cihat Örter

 

 
İletişim E-Posta: - Telefon:
 
Yorumlar
*** Yorum Yaz
Bu yazıya hiç yorum yapılmamış, ilk yorumu siz yapın.

Diğer Yazıları

Fazıl Say'ın müzikte dostluk tahayyülü ve yanılgıları… Gökmen Özmenteş
İlham Nedir ?.. Hasan Cihat Örter
Arif Sağ 2018 Röportajından seçmeler…
Kardeş çalgılarımızdan kamança, kemane, gyjak, rebab, ıklığ ve eğitimde ortak kullanım düşüncesi… Zekeriya Başarslan*
Yahya Şerfedinov’un Kaytarma Kitabı Üzerine Bir İnceleme… Yrd. Doç. Dr. Zekeriya Başarslan (*)
Mevlevilik hakkında manifestom… Kudsi Erguner
Uluslararası H.S.Arel ve Türk Müziği Sempozyumu’nun düşündürdükleri: “Mûsıkîmizin polifonize edilme ütopyası artık bitirilmeli…“Salih Zeki Çavdaroğlu
Hüseyin Saadettin Arel Sempozyumu’nun Ardından… Prof. Dr. Gözde Çolakoğlu Sarı
Derleyen kişi türkünün sahibi olabilir mi?.. Burhan Tarlabaşı
Ermukan Saydam Sonsuzluğa Göçtü… Tuğrul Göğüş
TRT TSM Repertarı’ndaki eserlerin kaçta kaçı seslendiriliyor… Bayram Yurdacan (*)
Yeni Atatürk Kültür Merkezi (AKM) Projesi üzerine… Hüsrev Hatemi
Bir (Neo)Rokoko Üstadı: Tanburi Bestekâr Dürrü Turan… Şelâle Turan
Kronolojik Piyano Tarihi (1700-2005)… Derleyen: Buğra GÜLTEK
Vefatının 21. Senesinde Mûsıkîmizde Bir Ekol İcrâ ve Üslûp Âbidesi: Bekir Sıdkı Sezgin... Salih Zeki Çavdaroğlu
Hulusi Gökmenli (1902-1975 Musikişinas-Gazelhan-mevlithan)... Cemil Altınbilek
Türkiye’deki çoksesli müziğin Atatürk Dönemi ve sonrasındaki durumu… Sabutay Uğur
İsimsiz ama muhteşem insanlar!.. Hıncal Uluç
"Pabucumun sanatçıları ve sahte vicdanları!.." Haşmet Babaoğlu
Zeki Müren düşmanlığı ve kıskançlığının kökenleri… Nihat Genç
Sanatçı İftarındaki Terslikler… Akif Beki
Zararlı ve yararlı musiki dernekleri ile korolar… M. Murat Oto*
İzmir Marşı - Kafkasya Marşı - Gazi Mustafa Kemal Paşa Marşı… Cemal Ünlü
Ela Altın ile Röportaj… Tuba Dere
İstanbul Türk Musikisi Devlet Konservatuarı'nın kuruluşu hakkındaki ikinci yazım… Osman Babuşcu
İkiz Sanat… Fırat Kızıltuğ
Ah siz müziksiyenler, pardon müzik yiyenler, pardon müzisyenler.. Hakan Güngör
İdil Biret'in Adana ÇDSO Konserinin iptali üzerine… Tuğrul Göğüş
Fazıl Say nasıl yetişti?.. Ahmet Say
Tanburi Fahrettin Çimenli… Cemil Altınbilek
Geleneksel Mûsıkîmiz’ in bazı korolarının hâl-i pürmelâli n’ olacak acaba ?.. Salih Zeki Çavdaroğlu
Nüzhe… Günel Şahin Adıgözelova
GTM yaylı çalgıları için tasarlanmış “Gerdirme Sistemli ve Ayarlı Kemençe Yayı“… Dr. Mustafa Aydın ÖKSÜZ (*)
Çalgı yapımında kullanılacak ağaçların yetiştirilmesine önem verilmelidir… Tuğrul Göğüş
Ve Penderecki Yapıtlarını Yönetti*… Seyit Yöre
Dağ fare doğurdu... Müfit Semih Baylan
Diğer Yazarlar

Nida Tüfekçi’nin Öğrencisi Olmak!..
Müzik piyasası!..
Koro sendromu…
Fazıl Say'ın müzikte dostluk tahayyülü ve yanılgıları… Gökmen Özmenteş
Müzikte batılılaşma travması “tedavi“ edilebildi mi?..
Müzikoloji ve Abdülkadir Meragi’nin hayaletleri...
Esin Atıl’ın Levni ve Surname" kitabında çalgı adlandırma yanlışları (2)…"
Günün Sözü
Bir delil ile 40 bilgeyi ikna ettim, fakat 40 delil ile bir cahili ikna edemedim...
(İmami Şafi (767-820))

Yazarlar 
Röportajlar
Etnomüzikoloji Dergisi’nin 2. sayısının yayını üzerine Fırat Kutluk ile röportaj...
Ayhan Sarı: Dergiden önce Etnomüzikoloji Derneği’nin kuruluş öyküsüyle başlayalım mı? Fırat Kutluk: Etnomüzikoloji Derneği ...
»
»
»
Tarihte Bugün
Arşiv Arama
Facebook
Anasayfa
Site Haritası
Sitenize Ekleyin
RSS Kaynağı
Hakkımızda
Reklamlar
Künyemiz
Facebook
Twitter
Bize Ulaşın
Copyright ©2013 - Tüm hakları saklı tutulmaktadır.
Bu sitede yayınlanan tüm resim, materyal ve içeriğin telif hakları tarafımızca saklı olup izinsiz alınıp kullanılamaz.
0,38ms