Bugün - 17 Ocak 2021 Pazar
Foto Galeri
Video Galeri
Firma Rehberi
Künye
Reklamlar
Üye İşlem
 Bize Ulaşın
www.musikidergisi.com Logo
-
İstanbul 27°°C
Haber Detayları

Tarab: Yeni çalgımız...

Müzik tarihimiz boyunca gönlündeki tınıyı aramış müzisyenler yeni çalgılar üretme çalışmalarına girdiler. Ürettiler de. Bunlardan kimileri -örneğin cümbüş- müzisyenlerin elinde tutundu. Kimileri de tarihin sayfalarında güzel bir obje olarak kaldı.

ÇALGI Haberi - 20 Ocak 2016 Çarşamba - 00:34
Müzik tarihimiz boyunca gönlündeki tınıyı aramış müzisyenler yeni çalgılar üretme çalışmalarına girdiler. Ürettiler de. Bunlardan kimileri -örneğin cümbüş- müzisyenlerin elinde tutundu. Kimileri de tarihin sayfalarında güzel bir obje olarak kaldı.
Resmi küçültmek için üzerini tıklayın...

Prof. Dr. İlhan Özkeçeci tanburun sapı ve rebabın teknesini ustaca birleştirerek oluşturduğu yeni Tarab isimli yeni yaylı çalgısını Kayseri Eğitim ve Kültür Vakfı tarafından düzenlenen gecede  kemençede Fikret Karakaya, neyde Hakkı Tekin'in eşlik ettiği bir konser ile ilk kez tanıttı.

Özkeçeci  konuyla ilgili olarak 1985’den bu yana çalışıyor. Tanbur ve rebabda uygun gördüğü özellikleri, yani rebabın teknesi, tanburun sapını birleştirerek çalışmalarını bu iki parçanın uyumlaması yönünde sürdürmüş. Ergonomi, dayanıklılık, sağlamlığın yanında ses kalitesi sonucunda elde ettiği sistematik üretim şeması neticesinde 2013 yılında patent ve tescil çalışmalarına başlamış ve sonucunda patenti aldığı yeni bir çalgıya ulaşmış.

Tarab; yay ile icra edilmesinin yanında perde sayısı ve oktav genişliği ile tanburun dörtte üç oranında ölçeklendirilmiş bir klavyeye sahip. Gövdesinde ise yekpare ahşaptan elde edilen bir tekne var. Yekpare ahşap tekne, sistematik üretim ve sabit bir ölçü elde etmek için tercih ediliyor. Bu gövde üzerine neme dayanıklı bir deri geriliyor. Böylece muhtemel hava değişimlerinde ses kalitesi korunuyor, akord deformasyonlarının önüne geçilebiliyor.

Toplam boyu 115 santim olan Tarab’da tel olarak rebab bağırsak sarma tellerinin aksine, daha yüksek volümde ses elde etmek ve dayanıklılığı artırmak amacıyla gümüş sarma teller kullanılmış. Tarab’ın bir diğer patentli özelliği ise telleri enstrümanla birleştiren pirinç yüzükler. Bu yüzükler sayesinde elde edilen titreşimin kayıpsız olarak gövdeye aktarılması sağlanmış.

_____________________________________________

Not: "Tarab" osmanlıca kelime anlamı olarak "sevinç, şenlik, şâd olma hali" şeklinde açıklanıyor.

Arapça dünyasında ise "Tarab Kültür ve Sanatı"ndan söz ediliyor.

Bkz: "What is Tarab?" http://oudman586.blogspot.com.tr/2010/02/what-is-tarab.html 

Bir de Youtube'da "Tarab" isimli bir şarkı var: https://www.youtube.com/watch?v=qG7eelmkp5o 

 

 

Facebook'ta Paylaş
 
Anahtar Kelimeler:Müzik, tarihimiz, boyunca, gönlündeki, tınıyı, aramış, müzisyenler, yeni, çalgıl,
Kaynak / Editör
 
Yorumlar
*** Yorum Yaz

İlhami Gökçen()
Türkçe bir ad bulunamaz mıydı, Osmanlıca-Arapça bir kelime yerine ?
Gönderilen Tarih - 25 Ocak 2016 Pazartesi (19:24)  

Diğer ÇALGI Haberleri
Kemençe Kuartet ve Türk Müziği Orkestrası… Ayhan Sarı
Çimon çalgısı ve Emrah Kaya...
SİPSİ [çalgısı] ve SİPSİ [sözcüğü] ÜZERİNE... İlhami Gökçen

SİPSİ [çalgısı] ve SİPSİ [sözcüğü] ÜZERİNE... İlhami Gökçen
Sedef ve sedefkârlık üzerine… Veyis Yeğin
Tahtacı çalgıları... Veyis Yeğin
Köşeli Davulun hikayesi… Veyis Yeğin
Frankfurt Musicmesse'de Hohner ve Stephan Wieland ile röportaj…
En Çok Okunanlar
En Çok Yorumlananlar
Diğer Başlıklar

Orkestra fabrikadır.. Ayhan Sarı
“Cumhurbaşkanlığı Senfoni Orkestrası“ logosu hakkında...
Prof.Dr. Gültekin Oransay'ın vefatının 31. yıldönümü...
İşlevsel Müzikoloji - Functional Musicology… Dr. Ayhan Sarı
28. Mavi Nota Müzik Ödülü Olimbera Voice Korosu’nun…
Seyit Yöre ile “Mesut İktu: Cumhuriyet’in 50 Yıllık Sesi” kitabı üzerine...
Müzisyenin çıkmazı… Dr. Fatih Coşkun*
İstanbul Müzik Müzesi Müdürlüğü’ne Dr. Ayhan Sarı atandı…
Toplumun "Korkuluk Argümanı" ve “Halil Sezai olayı”… Gökmen Özmenteş
Akademik yağmacılıkta ibret tablosu…
Günün Sözü
Yakını görmediğini göremiyecek kadar kör olanları tesbit etme yetisi önemlidir..
(Ayhan Sarı)

Yazarlar 
Röportajlar
Etnomüzikoloji Dergisi’nin 2. sayısının yayını üzerine Fırat Kutluk ile röportaj...
Ayhan Sarı: Dergiden önce Etnomüzikoloji Derneği’nin kuruluş öyküsüyle başlayalım mı? Fırat Kutluk: Etnomüzikoloji Derneği ...
»
»
»
Tarihte Bugün
Arşiv Arama
Facebook
Anasayfa
Site Haritası
Sitenize Ekleyin
RSS Kaynağı
Hakkımızda
Reklamlar
Künyemiz
Facebook
Twitter
Bize Ulaşın
Copyright ©2013 - Tüm hakları saklı tutulmaktadır.
Bu sitede yayınlanan tüm resim, materyal ve içeriğin telif hakları tarafımızca saklı olup izinsiz alınıp kullanılamaz.
0,27ms