Bugün - 12 Temmuz 2020 Pazar
Foto Galeri
Video Galeri
Firma Rehberi
Künye
Reklamlar
Üye İşlem
 Bize Ulaşın
www.musikidergisi.com Logo
-
İstanbul 27°°C
Haber Detayları

Kaval'ın Türk akademik hayatına girişi hakkında…

Dilli kavalın akademik hayatımıza girmesinde önemli katkıları olan Sn. Burhan Tarlabaşı'dan aktarıyoruz.

ÇALGI Haberi - 30 Ocak 2016 Cumartesi - 16:35
Dilli kavalın akademik hayatımıza girmesinde önemli katkıları olan Sn. Burhan Tarlabaşı'dan aktarıyoruz.
Resmi küçültmek için üzerini tıklayın...

1- Ülkemizde yüzyıllar boyu, “çoban ve köylü çalgısı” olarak  anılıp bilinen, gelişigüzel yapılıp, metodsuz olarak icra edilen dilli kavalın ilk kez 1981 yılında Burhan TARLABAŞI tarafından İTÜ Türk Müziği Devlet Konservatuarı'nda bilimsel şekliyle öğretilmeye  başlandığını;

 2- Bu tarihten itibaren dilli kavalın geliştirilen “alto- soprano ve bas” ton çeşitleriyle müzik orkestralarında yaygın olarak kullanıldığını;

 3- Burhan TARLABAŞI’ya ait “Kaval Metodu” kitabının, M.E.Gençlik ve Spor Bakanlığı,Talim-Terbiye Kurul Başkanlığınca.. 6 Mart 1989 gün ve 2281 Sayılı Tebliğler Dergisinde, Ortaokul ve Liselerin  müzik derslerinde yardımcı ders kitabı olarak duyurusunun yapıldığını, bu tarihten sonra dilli kavalın da tıpkı blok flüt (*) gibi branş  çalgısı olarak  uygulamaya alındığını;

 4- Dilli kavalların geliştirilen tonlarından yaklaşık  2,5 oktava kadar seslerin alındığını; geleneksel Türk müziği  dışında,  uluslararası (tonal ) müziğin de tüm seslerinin kolaylıkla sağlandığını, dünya üzerindeki  her tür  müzik eserinin kolaylıkla  seslendirilebildiğini;

 5- Dilli kaval ailesinden  dört ses ve boydaki (La-Si-Do ve Mi bemol ) tonlarına Türk Patent Enstitüsü'nce “Faydalı Model” konseptinde ”Buluş Hakkı” (patent) tanındığınıbu buluşu nedeniyle  Burhan TARLABAŞI’nın İTÜ Senatosu tarafından (1987)  teşekkür plaketine ek olarak -ayrıca-   30 bin lira  ile ödüllendirildiğini;

 6- Burhan TARLABAŞI’nın,  alanındaki  bilimsel çalışmaları değerlendiren  YÖK Üniversitelerarası Kurul'u, 1985 yılında -günlük  gazetelerin de manşetlerine taşıyıp- haber olarak  duyurduğu Profesörlük unvanının  B. Tarlabaşı’ya hâla tebliğ edilmediğini, bu yüzden yıllarca  mağdur edildiğini;

 7- Ülkemizde, dilli kaval’a  ait ilk ciddi dinletilerin dönemin ”dilli kaval  sanatçı  hocası , merhum Necati  BAŞARA ile başladığını… 1949-1956  yıllarında TRT İstanbul Radyosu'nda kurduğu  “Şen Türküler Kümesi” ile  yurdumuzun ezgilerini dilli kavalıyla yedi  yıl boyunca  dinleyenleriyle paylaştığını; (1957-1967 yılları“fetret devri “ sonrası dilli kaval dinletilerinin ( 1967’de) İstanbul Radyosu'ndan bu ya ilk kez Burhan TARLABAŞI ile başlandığını…

__________________________________

(*) Blok flüt ülkemizde 1953 yılından  itibaren ilk ve orta okulların müzik eğitiminde kullanılan, tampere  akortlu, ses yapısı ve çalınış tekniği dilli kavaldan tamamen  farklı olan üflemeli bir Batı çalgısıdır. 

 

 

 

          

 

 

Facebook'ta Paylaş
 
Anahtar Kelimeler:Kavalın, Türk, akademik, hayatına, başlayışı, hakkında, birkaç, not, Sn, Burhan, ,
Kaynak / Editör
 
Yorumlar
*** Yorum Yaz

Burhan TARLABAŞI()
Bence yoruma gerek yok.Zira gerçekler sayın Ayhan SARI tarafından olduğu gibi,aynen virgülüne dek aktarılmış bulunmaktadır.Burada Sayın SARI..yapılacak olan yorumlardan çok yazılanların ayrı ayrı değerlendirilmesi gereğini ifade etmek istemiştir..Şahsım adına Ayhan SARI'ya iyi niyetli düşünceleri için teşekkürlerimi sunuyorum.
Gönderilen Tarih - 2 Şubat 2016 Salı (06:52)  

Diğer ÇALGI Haberleri
Kemençe Kuartet ve Türk Müziği Orkestrası… Ayhan Sarı
Çimon çalgısı ve Emrah Kaya...
SİPSİ [çalgısı] ve SİPSİ [sözcüğü] ÜZERİNE... İlhami Gökçen

SİPSİ [çalgısı] ve SİPSİ [sözcüğü] ÜZERİNE... İlhami Gökçen
Sedef ve sedefkârlık üzerine… Veyis Yeğin
Tahtacı çalgıları... Veyis Yeğin
Köşeli Davulun hikayesi… Veyis Yeğin
Frankfurt Musicmesse'de Hohner ve Stephan Wieland ile röportaj…
Diğer Başlıklar

Harvard Üniversitesi dersleri 2020-21 öğretim yılında internet üzerinden...
Fatih Sultan Mehmet’in resmedildiği 500 yıllık tablo hakkında…
Türkiye’de covit-19 sürecinde müzisyenler ve müzik performansına etkileri… Orkun Zafer Özgelen
Kemençe Kuartet …
Murat Karahan konseri ve apolitik bir beğeninin olanağı… Prof.Dr. Gökmen Özmenteş
Coronavirüs'e karşı yeni konser salonu (2020)...
Telli Çalgılar Yarışması...
Aşık Mahzuni Şerif: : "İşte gidiyorum çeşm-i siyahım" ... Halil Atılgan
Mesut Mertcan ve Adana Huzurevi… Recep Ergül
Amsterdam Concertgebouw konser salonunda coronavirüs trajedisi: 4 ölü...
Günün Sözü
"Perdesiz gitar oluyor da, neden dört telli kemençe olmuyor?"
(Ayhan Sarı)

Yazarlar 
Röportajlar
Etnomüzikoloji Dergisi’nin 2. sayısının yayını üzerine Fırat Kutluk ile röportaj...
Ayhan Sarı: Dergiden önce Etnomüzikoloji Derneği’nin kuruluş öyküsüyle başlayalım mı? Fırat Kutluk: Etnomüzikoloji Derneği ...
»
»
»
Tarihte Bugün
Arşiv Arama
Facebook
Anasayfa
Site Haritası
Sitenize Ekleyin
RSS Kaynağı
Hakkımızda
Reklamlar
Künyemiz
Facebook
Twitter
Bize Ulaşın
Copyright ©2013 - Tüm hakları saklı tutulmaktadır.
Bu sitede yayınlanan tüm resim, materyal ve içeriğin telif hakları tarafımızca saklı olup izinsiz alınıp kullanılamaz.
0,28ms