Bugün - 28 Şubat 2021 Pazar
Foto Galeri
Video Galeri
Firma Rehberi
Künye
Reklamlar
Üye İşlem
 Bize Ulaşın
www.musikidergisi.com Logo
-
İstanbul 27°°C
Yazar Detayları

Gökmen Özmenteş

Gökmen Özmenteş - Muammer Sun “Türk kalarak çağdaşlaşmak“ ...

Muammer Sun “Türk kalarak çağdaşlaşmak“ ...
Yazı Tarihi: 18 Ocak 2021 Pazartesi

16 Ocak 2021 günü sabahı aramızdan ayrılan Türk müzik eğitimcisi, besteci, fikir insanı Muammer Sun'un vefatının ardından şahsen ve yakından tanımadan, tesadüfi bir karede yer alıp andımızdan ilhamla üretilen "yolundayız, izindeyiz" söylemleri ya da "çay içmiştik, tanışırdık", çeşitlemeleri aldı yürüyor.

Şimdi sıra bir müzik, bir fikir adamını gerçekten ne kadar tanıyoruz sorusuna ve samimi yanıtlarına geliyor.

 Murat Katoğlu'nun birlikte kaleme aldığı ve 1974'de Başbakan Bülent Ecevit'e sunulan bir rapor var. Bu rapor 1993'de Ahmet Say'ın Müzik Ansiklopedisi Yayınlarınca "Türk Kalarak Çağdaşlaşma" başlığı ile kitaplaştırılmıştı.

Bu raporun özgün halini görmek pek mümkün olmasa da, Bülent Ecevit tarafından pek ciddiye alınmadığını, işleme sokulmadığını biliyoruz. Mesele kanımca buradadır.

Ecevit bu önemli raporu neden ciddiye almamış, göz ardı etmiş, yürürlüğe sokmamıştır?

Bu konuda fikri, bilgisi, yorumu olan var mıdır?

Benim naçizane görüşüm şudur:

Başlıktaki "Türk Kalarak Çağdaşlaşma" ifadesi ve raporun tümüne sinen ulusalcı görüşler o dönemin politikası ve bürokrasisince yeterince "sol ve çağdaş" bulunmamış, yerliliğe yaptığı vurgu nedeniyle bir parça "sağ" bile bulunmuş olabilir. Özellikle klasik müzik, opera, bale ve tiyatro kurumlarının o günkü azılı elitist bürokrat ve camiasının rapordaki ethosu ilerici bulmadığını düşünüyorum. Çünkü "Türk olmak" ve "Türk kalmak" Atatürk sonrası modernleşme hamlelerimiz içinde "tavsatılmış" bir düşünce modeliydi. En azından bahsettiğim camiada.

 Zaten yeterince batılı anlamda bir müzik modernleşmesi yapılmış ve Türk Müziği'nin "fennen izah edilemeyen yapısından", "miskin karakterinden" ve "evrensele ulaştıramayacak söyleminden" güç bela kurtulunmuştu. Çağdaşlık öncül kavramdı, Türklük başa çekilemezdi. Keza, Sun'un modelindeki çağdaşlaşma fikriyle de Türk kalmanın olanağını hâlâ sorunlu bulurum ya, o ayrı. Çünkü ben Boas'çı bir kültürel görecelilikten bakıyorum...

Sadece bizim değil 20.yy'ın en sorunlu kavramlarından biridir "çağdaşlaşma, modernleşme, modernite, modernizasyon vb."

...Foucault ve moderniteye ilişkin görüşlerini devreye sokarsak konu iyice dağılır gider...

Bu minvalde sorun "insan kalarak çağdaşlaşma" nın olanağı olmalıydı. Çünkü giden, etnik kavramlar değil insanlık oldu geriye dönüp bakınca..

Keza bu motto artık sosyal demokrat çevrenin nostaljik bir söylemi olsa da, Opera Bale'yi teslim alan ekipçe günün "yerli ve milli" söylemleriyle çeşitlenip, paketlenip işleme sokulmuş durumda. Zeki Müren, ilahiler bizim ve onları senfonik orkestra ile söyleyince hem Türk hem de çağdaş oluyoruz. Mesele bu kadar popülist bir tavra kurban gidecek kadar kırılgan ve istismara yakındı ayrıca.

Sun'un vefatının yarattığı sarsıntı biraz dağıldığında O'nun ve Katoğlu'nun hakkettiği saygıya paralel bir tartışma ister burada ister başka mecralarda nitelikli şekilde yürütülmelidir.

Bir sanatçı ya da düşün insanının ardından yapılacak en doğru eylem ve hakkettiği en yüksek mertebe fikirlerinin tartışılması ve zenginleştirilmesidir.

 

 
İletişim E-Posta: - Telefon:
 
Yorumlar
*** Yorum Yaz
Bu yazıya hiç yorum yapılmamış, ilk yorumu siz yapın.

Diğer Yazıları

Muammer Sun “Türk kalarak çağdaşlaşmak“ ...
Maverıck Sabre vesilesiyle…
Değişime direnmek…
Atiye, Şaman Teyzeler ve kriptomnezi...
Müzik Eleştirileri -1- "Samida Doğal mı?.."
Toplumun "Korkuluk Argümanı" ve “Halil Sezai olayı”… Gökmen Özmenteş
Görüşme odaklı çalışmalar bir şey söylüyor mu?..
Müzik gerçekten birleştirir mi?..
Müzik eğitimi ve eğitimcileri uzaktan eğitime ne kadar hazır?
Branş öğretmenlerinin ilköğretimde derse girmesi...
Sosyalleş diyorum sana…Yalnız şey!..
Murat Karahan konseri ve apolitik bir beğeninin olanağı…
“Ruhan Alpaydın - Batı Müziğinin Yakın Doğu Kökleri“ yazısına değerlendirme ve katkı...
Twitter Aforizmaları Twitizma’lar ve Yararları…
Ah Bu Hipotez Bağımlılığı...
Sanal korolar, ses bağışı ve müzikte sosyal sermaye…
Müzikal post-truth pandemisi ve etik…
Müzik, ideoloji ve zizek
Müzik ve şiir için kaygılanmak…
Tanıdık bir öykü bu…
Musiki Muallim Mektebi Çalıştayı’nın ardından…
Celal Şengör vesilesiyle: “Milli musiki” fikri ne kadar milli?
Bir Müzik Eleştirisi Talebi ve Müzik Camiamızın Hal-i Pür Melali…
Sanat insan seçmez, seçim kültüreldir...
Türküler bizim...
Tekelleştirilmiş entelektüelizm…
Biriktirilmiş entelektüel refleks ve eril elitizmin sembolik şiddeti…
Parazit Melodi Sendromu
Climax: Foucault ve müzik perspektifinde bir analiz…
Gerçek klasik müzik bu değil…
Yeni bir "Müzik Tarihi Kitabı" vesilesiyle…
Popüler müzik videolarında ezoterizm ve bir analiz…
Diğer Yazarlar

Açılımcılar - yorumcular- sanatçılar (Hangisinden yad eyleyim gönlümü)…
Kitabu İlmi'l-Musiki Alâ Vechi’l-Hurûfât'ın müellifi kimdir? -15-
Muammer Sun “Türk kalarak çağdaşlaşmak“ ...
Oktay Dalaysel - Büyük bir insanı daha yitirdik...
Aslında herşey baştan bellidir...
Koro sendromu…
Orkestra müziğin fabrikasıdır...
Meragi niçin 24 şube dedi? Hurufilikten etkilendi mi?..
Çevrimiçi Türk Halk Musikisi Videoları: "Konma Bülbül Konma Nergis Daline"
Günün Sözü
Uluslararası çoksesli müziğin yükseltisi yerel değildir, uluslararasıdır
(Ayhan Sarı)

Yazarlar 
Röportajlar
Etnomüzikoloji Dergisi’nin 2. sayısının yayını üzerine Fırat Kutluk ile röportaj...
Ayhan Sarı: Dergiden önce Etnomüzikoloji Derneği’nin kuruluş öyküsüyle başlayalım mı? Fırat Kutluk: Etnomüzikoloji Derneği ...
»
»
»
Tarihte Bugün
Arşiv Arama
Facebook
Anasayfa
Site Haritası
Sitenize Ekleyin
RSS Kaynağı
Hakkımızda
Reklamlar
Künyemiz
Facebook
Twitter
Bize Ulaşın
Copyright ©2013 - Tüm hakları saklı tutulmaktadır.
Bu sitede yayınlanan tüm resim, materyal ve içeriğin telif hakları tarafımızca saklı olup izinsiz alınıp kullanılamaz.
0,23ms