Bugün - 3 Ağustos 2020 Pazartesi
Foto Galeri
Video Galeri
Firma Rehberi
Künye
Reklamlar
Üye İşlem
 Bize Ulaşın
www.musikidergisi.com Logo
-
İstanbul 27°°C
Yazar Detayları

Hakan Güngör

Hakan Güngör - Anlaşılamayan koma (çeyrek) sesler…

Anlaşılamayan koma (çeyrek) sesler…
Yazı Tarihi: 7 Haziran 2020 Pazar

Avrupa müziği ile ilgilenen profesyonel ya da amatör müzisyen meslektaşlarımla sohbet ederken soruyorlar: “Bu koma, çeyrek sesleri nasıl basıyorsunuz, nasıl seslendiriyorsunuz” diye.

Kimi dostlar “hesapladım” ya da “Japonlar hesaplamış, şu kadar cent falanmış” diyor.

Kimisi de diyor ki “benim bu komalı sesleri basmam mümkün değil”

Bazı Türk Musikisi icracıları da yanlış sesler ile yollarına devam ediyorlar..

* * *

Komalı veya çeyrek ses diye adlandırılan kimi müzisyene göre  kolay, kimine göre imkansız olan bu sesleri doğru seslendirmek için önce mantığını iyi bilmek gerek...

Türk musikisini doğru seslerle icra edebilmek için bu musikisinin bilgili iyi icracılarından doğrudan ya da uzaktan kulak dolgunluğu yöntemiyle seslere aşina olmak lazım...

Bu sesleri daha önce duymamış kişilerin hesapla kitapla bu sesleri seslendirmeye, anlamaya çalışması mümkün olmamanın ötesinde yanlıştır. Yanıltır, sevimsiz ve soğuk olur.  Olmaz yani...

Komalı ses dediğimiz nota..

Bir arada toplanmış toz parçacıklarının alacağı bir darbe ile hava da uçuşmalarındaki gibi değişken, hareketli, sabit olmayan bir sestir.

Çeşni dediğimiz ufak müzik lezzetlerinin içinde melodik yapının tiz seslere doğru hareketinde tizleşen kalın seslere indiğinde pesleşen. Üstünde durulduğunda bile hafif vibrasyon ile sallanarak ensamble yaratılmaya çalışılan bir sestir...

Türk musikisi; çeyrek seslerle karakterini belirlediği makamları ile çok daha organizeli koma sesleri kullanırken aslında tüm dünya müzikleri de az ya da çok kendi içinde koma sesleri icra etmektedir.

Batı müziğinde herhangi bir notanın:

Minör gamda aynı ses olmasına rağmen

3. Derece olarak seslendirildiginde daha pes,

6. derece olarak seslendirildiğinde daha dik, yani tizdir.

Bu da çeyrek farklılıklar ile komalı icradır..

Yani c (do)  minörün 3. derecesi olan eb (mi bemol), g (sol) minörün 6 . derece sesi olduğunda aynı ses olarak duyurulmaz.

Piyano gibi sabit seslerden oluşan enstrumanlar bu konuda şanssızlardır..

İcrada düşünülen; Türk müziğinde çeşni, Batı müziğinde ise armonidir.

İyi icracı ya da iyi bir senfonik orkestra farkı bu anlayışla başlar...

 

 
İletişim E-Posta: - Telefon:
 
Yorumlar
*** Yorum Yaz
Bu yazıya hiç yorum yapılmamış, ilk yorumu siz yapın.

Diğer Yazıları

İlginç tanıdıklarım oldu…
Anlaşılamayan koma (çeyrek) sesler…
Ben önemsemedim, sen de önemseme…
Batı müziği anlayışıyla Türk musikisini anlamaya çalışmak yerine...
Müzisyenlik ve disiplin...
Müzisyen'den müzisyenlere nâçizane…
"HERŞEY GÜZEL OLACAK'' mı?..
Müzisyen’e bir dosttan…
Müzik piyasası!..
Müzisyen çeşitleri…
İçimden geldi, yazmak istedim…
Müzisyen kardeşlerime 2018 …
On arkadaşımızı tebrik ederim…
Ben paylaşmayı seviyorum…
Budapeşte'de “İnci Çayırlı & Meral Azizoğlu“ CD kaydındayız...
İyiysen mutlaka hak ettiğin yere gelirsin...
Müziğin zirvesi: “Nüans”… Hakan Güngör
Siz hangi makamın şeddisiniz?..
Diğer Yazarlar

Tarihe Not Düşmek…
Açılımcılar - yorumcular- sanatçılar (Hangisinden yad eyleyim gönlümü)…
Kitabu İlmi'l-Musiki Alâ Vechi’l-Hurûfât'ın müellifi kimdir? -12-
TULUM-II - (Derilerin Sepilenmesi/Tabaklaması)
Görüşme odaklı çalışmalar bir şey söylüyor mu?..
İlginç tanıdıklarım oldu…
Koro sendromu…
Kemençe Kuartet ve Türk Müziği Orkestrasına giden yola bugünden bir bakış…
Ankara Müzik ve Güzel Sanatlar Üniversitesi III. Yılında…
Neveser Kökdeş olayı…
Müzikoloj ve saygı ile linç arasında…
Çevrimiçi Türk Halk Musikisi Videoları: "Konma Bülbül Konma Nergis Daline"
Günün Sözü
GTM, öğreticilerini birbiriyle kırgınlaştıran bir müzik türü haline getirilmemelidir...
(Ayhan Sarı)

Yazarlar 
Röportajlar
Etnomüzikoloji Dergisi’nin 2. sayısının yayını üzerine Fırat Kutluk ile röportaj...
Ayhan Sarı: Dergiden önce Etnomüzikoloji Derneği’nin kuruluş öyküsüyle başlayalım mı? Fırat Kutluk: Etnomüzikoloji Derneği ...
»
»
»
Tarihte Bugün
Arşiv Arama
Facebook
Anasayfa
Site Haritası
Sitenize Ekleyin
RSS Kaynağı
Hakkımızda
Reklamlar
Künyemiz
Facebook
Twitter
Bize Ulaşın
Copyright ©2013 - Tüm hakları saklı tutulmaktadır.
Bu sitede yayınlanan tüm resim, materyal ve içeriğin telif hakları tarafımızca saklı olup izinsiz alınıp kullanılamaz.
0,31ms