Bugün - Tuesday, March 19, 2024
Foto Galeri
Video Galeri
Firma Rehberi
Künye
Reklamlar
Üye İşlem
 Bize Ulasin
www.musikidergisi.com Logo
-
İstanbul 27°°C
Yazar Detayları

Ayhan Sarı

Ayhan Sarı - Korolar Festivali'nde ilk kez Geleneksel Türk Müziği Koroları da sahne alacak…

Korolar Festivali'nde ilk kez Geleneksel Türk Müziği Koroları da sahne alacak…
Yazı Tarihi: Wednesday, February 22, 2017

Geleneksel Türk müziğinde toplu söyleme geleneği koro manasında olmasa da - koro: müzikal disiplin içinde beraber söyleme- iş türkülerinden (tütün dizme, balık tutma, imece vs) nişan/düğün eğlencelerine değin, köy evi sundurması altında genç kızların birlikte söyledikleri ilk gençlik aşklarına kavuşma/kavuşamama/evlilik isteği duygularını anlatan birlikte söyleme şeklinde günümüze dek gelmiş olsa da, bugün anladığımız manada koro söyleme kavramının ilk kez 1916 yılında İstanbul'da Ali Rifat Çağatay tarafından müzik literatürümüze sokulduğunu, 1926'da Dar-ül Elhan'ın kapatılıp yerine İstanbul Belediye Konservatuarı'nın oluşturulması, GTSM (Geleneksel Türk Sanat Müziği) eğitiminin ise 1943 yılına kadar kaldırılması sürecinde GTSM varlığını koro cemiyet/dernekleri vasıtasıyla sürdürmüş, bu süreçte koro söyleme geleneği resmen başlamıştır.

Türk halkının asıl müziğinin halk müziği olduğu, sanat müziği adıyla anılan müziğin halkın müziği olmadığı düşüncesiyle süregelen ilk Cumhuriyet uygulamaları içinde iki önemli tarih vardır.

Bunlardan ilki 17 yıllık GTM (Geleneksel Türk Müziği) eğitim yasağı ardından Hüseyin Saadettin Arel'in 1943'de İstanbul Belediye Konservatuarı'na müdür olarak atanması, beş yıllık sözleşmesinin bitmesi ardından sözleşmesini yenilemek istememesi sonrasında ikinci olarak 1976'ya yani ilk TMDK'nın kuruluşuna, aynı okulun 1983'de üniversite diploması verir hale gelmesine değin uzanan süreçtir.

Bu süreç müzik tarihimizde o denli önemlidir ki  başlangıç yılı olan 1826'da Giuseppe Donizetti'nin kırbaç kullanma yetkisi dahil yetkiyle bando bakır üflemelilerini Saray'a sokması, her toplum yapısında olduğu gibi İstanbul'da da Saray yeniliğinin halk tarafından taklit edilmesi sonrasında 1926'ya dek geçen 100 yıl, batı müziğinin elit kesimde üstünlük anlamında yerleşik hale gelmesini sağlamış, o kesimin kendilerini toplumdan kültür olarak ayrı tutmalarını sağlayan geçerli bir yapının temelleri de atılmış olmuştu.

Bu 150 yıllık süreçte GTSM varlığını cemiyet ve koro çatıları altında sürdürmüş olup, bu geleneksellik günümüze kadar gelmiş ve görüldüğü kadarıyla devam etmektedir.

Türkiye'de İstanbul, Ankara, Çanakkale,  Afyon gibi il merkezlerimizde etkinlik gerçekleştirerek koro müziğinin olumlu etkilerini gösteren koro festivalleri bünyesinde GTM koroları olmadığını görür, kendini ses birlikteliği ve repertuar seçiciliği konusunda kanıtlamış GTM amatör korolarımıza bu koro festivallerinde neden yer verilmediğini sorgulardık. Kimi  zaman haklı sebebler bulduğumuz da olurdu ve 5000 GTM korosu içinde 4900 tanesi "hobi korosu" olsa bile Türkiye'de en az 100 koronun bir müzik festivaline katılma şartlarını sağladığını savunurduk.

Sözkonusu GTM korolarına festival programlarında yer verilmesi gerektiği hususunu ilgili dostlarımız, arkadaşlarımızla sohbet ve resmi toplantılarda dile getirdik. Kabul görmemenin karşı red manasında karşılık bulduğunu GTM korolarının da kendilerini geri çektiğini, eşlikli/eşliksiz(acapella) korolar ile GTM korolarının bir çatı altında buluşamaması toplumsal sonuçlarının seçmen tercihlerini dahi etkilediğini, aynı çatı altında buluşmanın zamanının geldiğini, bu konuda müzik öğretmeni yetiştiren eğitim fakültelerinin müzik bölümlerinden konservatuarlarımıza değin statüko zincirinin kırılması gerektiğini  yazdık. Söyledik.

Şimdi Çanakkale Korolar Festivali'nde sözkonusu dilek ve temennimiz ses buldu.

Türk koro müziği tarihinde ilk kez GTM ve uluslararası çoksesli müzik (batı müziği) koroları aynı etkinlikte, aynı sahnede müziklerini icra edecekler, sergileyecekler.

Türkiye'de faaliyet gösteren müziklerin tümü olmasa da GTM ve acapella korolar 03-09 Temmuz 2017 tarihleri arasında Çanakkale'de "Çanakkale Korolar Festivali"nde biraraya gelerek tanışma, aynı havayı, atmosferi birlikte yaşama, yeni dostluklar, arkadaşlıklar kurma imkanını bulacaklar.

. . .

Bir sürecin daha başlangıcındayız.

İnanıyoruz ki bu kaynaşma yakın gelecekte tüm yurdumuza yayılacaktır.

İşte o zamandır ki birbirimizle daha barışık olacağız.

Müzikseverlerimizi 03 - 09 Temmuz 2017 tarihleri arasında Çanakkale'de düzenlenecek olan "Çanakkale Korolar Festivali"ne bekliyoruz.

Katılımcı koroları ve ayrıntıları çok yakında duyuracağız.

Festival Genel Direktörü Sn. Mete Gökçe'ye ve desteklerinden ötürü Sn. Tahir Aydoğdu'ya teşekkür ediyorum.

__________________________________

"Çanakkale Korolar Festivali" resmi web sitesi için bkz:

http://www.canakkalekorofestivali.com/tr/ 


 

 

 

 
İletişim E-Posta: - Telefon:
 
Yorumlar
*** Yorum Yaz
Bu yazıya hiç yorum yapılmamış, ilk yorumu siz yapın.

Diğer Yazıları

Spor yazarı mı, müzik yazarı mı?..
Orkestra müziğin fabrikasıdır...
İşlevsel Müzikoloji - Functional Musicology…
Kemençe Kuartet ve Türk Müziği Orkestrasına giden yola bugünden bir bakış…
Arabesk müzik geri (mi) dönüyor?..
Gültekin Oransay'ın ardından 30 yıl…
“Mızıka“ kelimesi ile “mızıkçılık“ arasındaki ilişki…
Nüfuzun sanat üzerine etkisi…
Müzikte batılılaşma travması “tedavi“ edilebildi mi?..
Türkiye'de Türk Müziği Orkestrası'nı yönetecek şef var mı?..
Topluluktan orkestraya...
Geleneksel Türk müziği tarihine ışık tutacak bu yazı ne zaman yazılmış?..
Para karşılığı akademik yayınlar skandalı…
III. Kuzey Kıbrıs Korolar Festivali’nin ardından...
Müziğin bilimini biraz fazla mı abarttık ne?..
Transistörlü radyodan internet radyosuna ve sonrası…
Müzikolojinin temeli “1. derece kaynak“ bilgileridir…
Tanbur çalgısını unutturanlar…
Toplumsal sorunlarımızı halletmeden temel müzikal sorunlarımızı çözemeyiz…
Türkiye’de Batı müziği olmasaydı, GTM kurumları olmazdı…
Müzik Üniversitesi’nden 2. Güzel Sanatlar Üniversitesi’ne…
Çanakkale Korolar Festivali'nin ardından…
7’sinden 70’ine Türk müziği bütünlüğünde saplantılar/bölünmeler...
El yordamı müzikologları…
“Frankfurt Musikmesse - 2017“ izlenimleri…
Hobi koroları...
Çanakkale'de ateşe kalkmak…
Korolar Festivali'nde ilk kez Geleneksel Türk Müziği Koroları da sahne alacak…
Türkiye'de çalgı yapımcılığı mesleği üzerine...
Türkiye Koro Festivalleri tarihinde bir ilk: Çanakkale Korolar Festivali'ne GTM koroları da katılıyor…
“Geleneksel Müzik Konservatuarı“ üzerine yazmıştık…
Musiki Dergisi akademik teşvik kriterlerini karşılamamaktadır…
Düşen uçaktaki Kızılordu Korosu ve Koro Söyleme üzerine…
Plaklar, 20. yy. müziğinin tanıkları…
Osmanlı Muzika-yı Humayun ve Pakistan Cumhurbaşkanlığı Orkestrası…
Türk Musikisi Federasyonu'nun İstanbul'da toplanması üzerine...
GTM'de melek üçgeni…
Devlet Korosu Şefinin Yaşamsal Anatomisi…
Sanatta ücret iadesi…
Koro müziği yükselen değer...
Bravo Sayın Başkan…
Biri okunmuyor, birine yazı gelmiyor...
Devlet Kültür Paketi 2016 ve 2007 tarihli yazımız: “Her ilimize değil, her ilçemize yarı profesyonel koro“…
Geleneksel Türk müziğinde “Açı“ …
Orhan Gencebay ile TMDK'da söyleştik…
Müzik varsa müzik eleştirmeni de vardır...
Doğudan müzik ithaline beş kala...
Ayrıştırmak lazım…
Emek Sineması restorasyonu tamamlandı…
GTM amatör koroları faydalı mı, zararlı mı?..
Fotoğraftan “Ortak Kültürel Coğrafya Orkestrası“na…
Beş maddenin çağrıştırdıkları…
Müzikte ilk ve orta öğretim…
Öykünmeden intihale...
İyi ki Devlet Koroları var...
II. Kanun Sempozyumu ve Festivali ardından...
Divan Orkestrası...
Sokaktaki sevgisizlik...
Misafir sanatçılar için Muhalefet'ten kanun teklifi...
Panayot Abacı belgelediği dönemi kapattı…
Türk keman virtüözü Muhammed Yıldırır’ın Guinnes rekoru…
Müzik ile tedaviden heavy metalcilerin aklanmasına...
“Şarkı / Beste Yarışmaları“ sonuçlarının toplum yansımaları…
Bitlisli elektro gitar yapımcısından, İzmirli metal profil saplı bağlama yapımcısına...
Ali Rifat Çağatay, Şark Musiki Cemiyeti, Süreyya Paşa...
Seçim 2015'de partilerin müziğe yaklaşımı...
Geleneksel Türk müziğinde repertuar dersi nasıl olmalı?..
Yegane dostları okumayanlardır...
Şeyh El Ud, Suudi Arabistan’da…
Türk pop müziğini arabeskten sıyıran besteci: Kayahan...
Eski gazinolara özlemin konseri...
Geleneksel Türk müziği çalgılarınca oluşturulmuş çoksesli oda müziği kümeleri ve uluslararası sergileme bilinci...
Her ile değil, her ilçeye yarıprofesyonel korolar...
Musiki kelimesinin şapkacıları...
Müzik uğraşanlarını değerlendirme boyutu...
Ben pişirdim, sen ye!..
Kültürün ekonomiye katkısı…
“La” nasıl oldu “Neva” ?..
Müzik ağaçlarından filizlere çabalar…
Geleneksel Türk müziğinde 'Pruning' strategy ...
Devlet Korosu Şefinin Yaşamsal Anatomisi...
Nerde o “Hayal Gibi Ezgiler“...
Sempozyum dönüşü...
Eurovision'dan Turkvision'a değişen nedir?..
Bağlama satılan ilk TV reklamı...
Notayı konuşturamayanlar...
Cumhuriyet müzik tarihimizdeki dargınlıklardan güncel kesit...
Diğer Yazarlar

Münih LMU Müzikoloji Enstitüsü’nde "Gültekin Oransay" rafı...
Kitabu İlmi'l-Musiki Alâ Vechi’l-Hurûfât'ın müellifi kimdir? -16-
Çalgıları geliştirmek nedir, nasıl olur?..
Fazıl Say'ın Feyzi Erçin'e desteği…
Nida Tüfekçi’nin Öğrencisi Olmak!..
Yazılarınızı bekliyoruz... Musiki Dergisi
Spor yazarı mı, müzik yazarı mı?..
Yeni YÖK’ün ve değerli başkanı Sn. Saraç’ın övgüye değer kararı: Müzik öğretmenliği açısından yapıcı bir değerlendirme…
Serhanende Nurettin Çelik ...
Meragi niçin 24 şube dedi? Hurufilikten etkilendi mi?..
Çevrimiçi Türk Halk Musikisi Videoları: "Konma Bülbül Konma Nergis Daline"
Günün Sözü
Müzik, ruhu kelimelerden daha etkili binlerce şeyle doldurur…
(Mendelsohn 1809-47)
Yazarlar 
Röportajlar
Fırat Kutluk “Neden Müzik Dinleriz?“...
Ayhan Sarı - Kitabın adından başlayalım mı?  Buna bağlı olarak da kitabın sonunda müziği neden dinlediğimizin yanıtını veriyor musun? Fırat Kutluk - ...
»
»
»
Tarihte Bugün
Arşiv Arama
Facebook
Anasayfa
Site Haritasi
Sitenize Ekleyin
RSS Kaynagi
Hakkimizda
Reklamlar
Künyemiz
Facebook
Twitter
Bize Ulaşın
Copyright ©2013 - Tüm haklari sakli tutulmaktadir.
Bu sitede yayinlanan tüm resim, materyal ve içerigin telif haklari tarafimizca sakli olup izinsiz alinip kullanilamaz.
0.28ms