Bugün - Friday, April 19, 2024
Foto Galeri
Video Galeri
Firma Rehberi
Künye
Reklamlar
Üye İşlem
 Bize Ulasin
www.musikidergisi.com Logo
-
İstanbul 27°°C
Haber Detayları

Fırat Kızıltuğ “Bir sanatı bilmek için hayatını vereceksin…“

Babıali Enderun Sohbetlerinin 7’inci toplantısında yazar, şair, bestekâr, viyolonsel sanatçısı ve ûdî Fırat Kızıltuğ, Münir Nurettin Selçuk’tan Necdet Yaşar’a, Ahmet Kabaklı’dan Kemal Eraslan’a kadar birçok musikişinas, edebiyatçı ile birlikte yaşadığı hatıralarını anlattı.

BASINDAN Haberi - Tuesday, January 23, 2018 - 00:08
Babıali Enderun Sohbetlerinin 7’inci toplantısında yazar, şair, bestekâr, viyolonsel sanatçısı ve ûdî Fırat Kızıltuğ, Münir Nurettin Selçuk’tan Necdet Yaşar’a, Ahmet Kabaklı’dan Kemal Eraslan’a kadar birçok musikişinas, edebiyatçı ile birlikte yaşadığı hatıralarını anlattı.
Resmi küçültmek için üzerini tıklayın...

Fırat Kızıltuğ: "Son zamanlarda çok kıymetli insanları kaybettik. Öyle kişiler vefat etti ki beş bin kişiye on bin kişiye bedel; bazısı dünyalara bedel. Böyle arkadaşlarımız vefat etti. En son geçen pazartesi günü Ankara’da, Yücel Hacaloğlu Kocatepe Camii’nden kaldırıldı. Ben Trabzon Öğretmen Okulu’nda okurken Yücel lisedeydi. Sait Celâlettin Yılmaz, Aslan Yağanoğlu, Yücel Hacaloğlu, Rasim Şimşek ve ben; beş kişi akşamüzerleri toplanır, Trabzon limanına hâkim bir yerde oturur, kitaplar hakkında konuşurduk. Mecmualardaki yayınları birbirimize aktarırdık. İstanbul’dan kitaplar getirtirdik.Toprak dergisinin değişmez aboneleriydik. İstanbul dergisine aboneydik, Mehmet Kaplan İstanbul Dergisinin ön sözünü yazıyordu. Yücel’in arka cebinde bir defteri olurdu, sürekli not alırdı. İstanbul Dergisi koleksiyonlarından Ahmet Kabaklı’nın şiirleri kütüphanemdedir.

Münir Özkul…

 “Beni çok üzen ikinci vefat Münir Özkul’un kaybıydı. Münir Abi’nin kızı Güner, okulda bizim talebemizdi. Bir gün Ekrem Zeki Ün’ün bir şarkısını öğrettim. Şarkıda bir köpek balkona çıkıyor, uçmak istiyor, karga da onu teşvik ediyor: ‘Havla atla aşağıya uçarsın.’ Fakat köpek havada uçarken yere düşüyor ve ölüyor. Şarkıyı öğrettik. Köpek ölmüş, karga gülmüş. Ders bitti. Güner geldi, iki gözü iki çeşme ağlıyor. ‘Kızım ne oldu’ dedim. ‘Ama Hocam köpek ölmüş.’ ‘Kızım o şarkı’ dedim. ‘Hayır, bu şarkı beni çok üzüyor hocam.’ ‘Pekâlâ’ dedim, okuldan çıktım. Doğru Çapa’ya Ekrem Zeki Ün’ün yanına gittim. Meşhur İstiklal Marşımızın bestekârı. Hoca dedim, senin ‘Köpek Uçmak İstemiş’ şarkısı çocukları ağlatıyor. Hoca; ‘Ne yapalım peki?’ dedi. ‘Değiştirelim’ dedim, ‘Köpek düşmüş, karga gülmüş’ diyelim. Niye ölsün ki? Ve ikinci baskıda şarkıyı değiştirdi. Münir Abi sık sık okula gelirdi. Çakıl Gazinosu’nda sahneye çıktı, birlikte çok tatlı günlerimiz oldu. Türkiye takdir bildi, onu sevdi, saydı, rahmet olsun.’’

Necdet Yaşar…

 “Bir gün Münir Nurettin Selçuk haber gönderdi. Ali Rıfat Bey, Mehmed Âkif’in ‘Bülbül’ şiirini bestelemiş. Uzun bir bestedir, zor bir eserdir. Bir bölüm yazmış Ali Rıfat Bey, viyolonsel ve kemençe ile icra edilecek notunu düşmüş. ‘Ben altı anahtar okurum merak etmeyin, eseri de tanıyorum.’ dedim. Konsere katıldım. İcra Heyeti’ne böyle girdim. Akşam sekizde İstanbul Radyosu’na çağırdı beni. Radyodan çıkıp Yıldız Parkı’na geçtik. İcra Heyeti komple gelmiş. Tunus Devleti’nin kurucusu ve ilk Devlet Başkanı Habib Burgiba’ya konser verecekmişiz benim haberim yok. Ara verildi, yukarı çıktım. Muayede Salonu’nda, bir çini sobanın motiflerini çok beğendim. Bir de bir halı vardır, Hereke’de dokunmuştur, yekparedir, belki de dünyanın en büyük halısıdır, öyle bir özelliği var. Bir de o sobanın yanında bir kanepe ve koltuk takımı var. Abdülhamid tarafından yapılmış, gül ağacından oyulmuş, fevkalade bir eser. Onlara dalmışım, derken omuzumda bir el hissettim. Döndüm ki Münir Bey, ‘Gel Sultan Abdülhamid’in kanepesinde biraz dinlenelim.’ dedi. ‘Estağfurullah Hocam’ dedim. ‘Cennet mekân bunu oturmak için yaptı.’ dedi. Ve devam etti.

‘Bugün konserde dikkat ettim çok başarılısın.’ Başarılısın demelerinin sebebi, Batı Müziği çalıştığımı biliyorlar. Batı Müziği çalışan insan kolay kolay Türk Müziğini icra edemez. Nitekim şöyle bir iddiada bulunabilirim. Benim kadar bestenigâr peşrevini çalamazlar. O makamların derinliğini bilmek lazım. Bir makamı öğrenmeniz için en az o makamdan elli tane eser bilmeniz lazım.”

İhsan Özgen başlı başına bir dehadır. Tanburi Cemil Bey’e en yakın kemençeci olup, çalmadığı çalgı aleti yoktur.  Necdet Yaşar’ın vefatı bizim için çok ağır bir darbe olmuştur. Necdet Yaşar ve Niyazi Sayın’ı elli sene dinledim. İcraları bizim için bir ders idi. Hicvî mahlası ile Necdet Yaşar’ın şiirleri vardır. Kendisi Hicvi mahlası kullanınca ben de ‘Çırak Hicvî’ olayım dedim, çok hoşuna gitti,

İzmir’de bulunduğum zamanlarda, Ali Rıza Avni’nin ricası ile Yesari Asım Arsoy’a yapılacak bir radyo bandı için viyolonsel provası yaptık ama Yesari Asım Batı çalgı aleti diye sıcak bakmadı.Prova başlayıp, birinci eser bitince; Yesari Asım bana şöyle dedi:

 “Viyolonselci Bey, ben hayretler içinde kaldım. Ne kadar güzel refakat ettiniz. Ben şimdiye kadar birçok viyolonselci gördüm ama şimdi anlıyorum. Bizim hüseyni perdelerini, evç perdelerini, dik mamur, nim hicaz onları bilmiyorlar. Bilmeyince de hissedemiyorlar, basamıyorlar.”

Yesari Asım Arsoy’a cevabım şöyle olmuştu:  “Hocam bu saz çoktan ihtida etti, Müslüman oldu.”

* * *

“Bestekâr Ahmet Ağa; Yenikapı Mevlevihane’si Şeyhi Nasır Dede’den izin alır. Şeyh güneş batmadan burada olsun diyor, çünkü çilede Şeyhimiz. Dede Efendi’yi III. Selim’e götürüyor. O sırada Buselik bestesini bestelemiş, Padişah'a takdim ediyor eserini. Padişah bir kese atıyor, keseyi aldığı gibi annesine getiriyor. ‘Bak görüyor musun musikiden para kazanılmaz.’ diyordun, Padişah bana bir kese altın verdi.’’ Ve Dede Efendi’nin Akbıyık’ta restore edilen Dede Efendi Evi, o kese altın ile yapılmıştır.

Itri’nin ‘Neva Kârı’ nasıl yazdığını merak ettim ve dosya dosya tetkik edip, bütün parçaları ayırıp, çalarak ezberledim. Hüsrev Hatemi de Farsça'dan tercüme etti.

Nüfusumuz seksen milyona ulaştı. Biz on sekiz milyon nüfuslu radyo dönemi çocuklarıyız. O kültür yok, küçük bir örnek vereyim ailenin ortak şarkısı yok. Ortam müsait değil. Musiki eğitim meselesidir. Musikimizin zayıflaması Türkçenin zayıflamasını getirmiştir. Bugün büyük şair yoksa yahut çok azsa, büyük yazarlarımız yoksa şarkılarımız yok da ondan. Müzik, dili düzeltir. Türk Musikisi Türkçenin ikizidir. Birbirinden ayıramazsınız, birbirini tamamlar. Destanlar zamanında atalarımız kopuz çalmış, Manas Destanı’nı, Su Destanı’nı, Göktürk Destanı’nı okumuşlar. Destan söylemişler. Musikinin bir özelliği vardır. Bu çok önemlidir. Elimizde bir bağlama ya da ud var, önümüzde bir nota var. Mızrap kullanılır, gözlerimizle nota takip edeceğiz. Dokunma ve görme duygusu. Kulaklarımız işitecek beyine iletecek. Sorarım hangi sanat bu kadar duyguyu bir araya getirir? Melodinin ritmik bir zamanı var, hiçbir disiplin bunu sağlayamaz, musikinin bir disiplini var.’’

Ben bir Azerbaycan sevdalısıyım. Meşhur şair Bahtiyar Vahapzade “Bizim demir perdeyi yırtan Fırat Bey’dir.’’ demiştir. " (1)

________________________________________

 

(1) Haber: Hülya Günay, Fotoğraflar: Ahmet Dur; 13 Ocak 2018

https://www.murekkephaber.com/firat-kiziltug-viyolonsel-coktan-musluman-oldu/6637/ 

 

Facebook'ta Paylaş
 
Anahtar Kelimeler:Babıali, Enderun, Sohbetlerinin, 7’inci, toplantısında, yazar, şair, bestekâr, v,
Kaynak / Editör
 
Yorumlar
*** Yorum Yaz
Bu habere hiç yorum yapılmamış, ilk yorumu siz yapın.

Diğer BASINDAN Haberleri
Deneysel covit19 bulaştırma konseri…
“İstanbul Devlet Opera ve Balesi, aşıyı mı buldu? Ali Eyüboğlu
Yalçın Tura “Operalarımın sahnelenmemesi beni üzüyor.“

Yalçın Tura “Operalarımın sahnelenmemesi beni üzüyor.“
Konservatuar öğrencisi çalıştığı bar çıkışı öldürüldü...
Aydın Doğan 2018 Ödüllü Arif Sağ röportajında ilginç tesbitler…
Orhan Gencebay MESAM Başkanlığı görevinden istifa etti…
Ferhat Göçer: “Bir türlü uygulamaya geçmeyen “Telif Yasası“ var…“
En Çok Okunanlar
En Çok Yorumlananlar
Diğer Başlıklar

Türk Musikisi Federasyonu’nda yeni yönetim göreve başladı…
Serhanende Nurettin Çelik... Bülent Aksoy
Datça Türk Müziği Günleri'ne müracaatlar başladı...
Münih LMU Müzikoloji Enstitüsü’nde "Gültekin Oransay" rafı... Nesrin Kalyoncu
Fırat Kutluk “Neden Müzik Dinleriz?“...
Balıkesir Türk Musikisi Sempozyumu (2022) ...
Gördüğümüzü mü icrâ ediyoruz ?.. Dr. Fatih Coşkun
Prof.Dr. Gültekin Oransay'ı 32 yıl önce bugün 59 yaşında kaybetmiştik... Ayhan Sarı
Mavi Nota Dergisi 2021 Ödülü Sıtkı Sahil'e verildi...
Tanbur: Bir resim ve İstanbullu bir saz hakkında... Hakan Talu
Günün Sözü
Okumayan müzisyen nasıl düşünsün ki?..
(Ayhan Sarı)
Yazarlar 
Röportajlar
Fırat Kutluk “Neden Müzik Dinleriz?“...
Ayhan Sarı - Kitabın adından başlayalım mı?  Buna bağlı olarak da kitabın sonunda müziği neden dinlediğimizin yanıtını veriyor musun? Fırat Kutluk - ...
»
»
»
Tarihte Bugün
Arşiv Arama
Facebook
Anasayfa
Site Haritasi
Sitenize Ekleyin
RSS Kaynagi
Hakkimizda
Reklamlar
Künyemiz
Facebook
Twitter
Bize Ulaşın
Copyright ©2013 - Tüm haklari sakli tutulmaktadir.
Bu sitede yayinlanan tüm resim, materyal ve içerigin telif haklari tarafimizca sakli olup izinsiz alinip kullanilamaz.
0.25ms
cheap jordans|wholesale air max|wholesale jordans|wholesale jewelry|wholesale jerseys