Ali Rifat Çağatay'ın çalışmalarını ve eserlerini şöyle bir gözönünde bulundurduğumuzda O'nun 20.yy başı geleneksel Türk müziğinde yeni bir soluk kimliğinde olduğunun farkına varıyoruz.
20.yy başı Türk müziğinde bir soluk: Ali Rifat Çağatay
3 Mart 1935 tarihinde vefat eden Ali Rifat Çağatay, ölümünün 80. yılında adına düzenlenen bir panel ile anılıyor...
İTÜ Türk Musikisi Devlet Konservatuarı'nın kuruluşunun 40. yıl dönümüne denk gelmesi, panel-sergi ve dinletiden meydana gelen etkinliğe ayrı bir anlam katıyor
Ali Rıfat Çağatay’ın torunu Erguvan Altıner'in oğlu Alp Altıner tarafından Nilgün Doğrusöz Dişiaçık, Gözde Çolakoğlu Sarı, Mustafa Erkan, Dilhan Konan, Duygu Taşdelen'den oluşan araştırma grubuna teslim edilen Çağatay’ın batı müziği ve Hamparsum notasıyla yazılmış yüzlerce el yazması defter ve yaprak notası, kitapları ve arşivine ait belgelerin envanterinin sunulacağı panelde, Ali Rifat Bey hayatı, besteciliği, icracılığı, makaleleri ve yazım üslubu, arşivciliği gibi yönleriyle ele alınacak. Çağatay'ın ailesinden Alp Altıner, Erguvan Altıner, Jale Çağatay ve Musikar Oruğ'un katılımıyla gerçekleşecek olan anma konuşmalarıyla başlayacak olan panelde, Ali Rifat Bey’e ait eserlerin Dâr-üt Tâlim-i Musiki Heyeti tarafından verilen bir konserde kaydedilmiş plağı da Cemal Ünlü arşivinden dinleyicilerle paylaşılacak, aynı zamanda bestecinin çoksesli olarak bestelediği, dönemin ilki olması bakımından önem taşıyan Ud Triosu, Nişaburek Medhal ve Nişaburek makamında şarkılarından oluşan bir müzik dinletisi gerçekleştirilecek.
PANEL PROGRAMI:
İTÜ
TÜRK MUSİKİSİ DEVLET KONSERVATUARI
MÜZİK TEORİSİ BÖLÜMÜ
ÖLÜMÜNÜN 80. YILINDA ALİ RİFAT ÇAĞATAY
PANEL-SERGİ-DİNLETİ
|
3 MART 2015
|
09:30-10:00
|
AÇILIŞ
Prof. Dr. Adnan KOÇ
Prof. Dr. Nilgün DOĞRUSÖZ
Öğr. Gör. Alp ALTINER
|
10:00-11:00
|
PANEL
Moderatörler: Nilgün Doğrusöz - Ali Ergur
Alp Altıner, Erguvan Altıner, Jale Çağatay, Musikar Oruğ
|
11:00-12:00
|
Dinleti: Cemal Ünlü
|
12:00-12:30
|
SERGİ
|
12:30-13:30
|
ÖĞLE YEMEĞİ
|
13:30 - 14:00
|
1.Oturum: Biyografi
-Nilgün Doğrusöz, Ali Ergur
Çatışmalar ve Dönüşümler Çağında Bir Bileşimci: Modernleşme Koşullarında Geleneği Yenileme Arayışı Yolunda Bir Müzik Adamı Olarak Ali Rifat Çağatay
|
14:00-14:15
|
KAHVE ARASI
|
14:15-15:30
|
2. Oturum: Envanter
Oturum Başkanı: Nilgün Doğrusöz
-Dilhan Konan
Arşivci Yönüyle Ali Rifat Çağatay ve Kişisel Tarihinin Satır Araları
-Duygu Taşdelen
Ali Rifat Çağatay Arşivinde Bulunan Hamparsum Müzik Yazısı ile Yazılmış Defterlere İlişkin Değerlendirme
-Demet Kır
Tasnif ve Tesbit Heyeti Üyesi Olan Çağatay’ın Koleksiyonunda Bulunan AyiniŞerifler Üzerine İnceleme
-Gözde Çolakoğlu Sarı - Burçin Bahadır Güner
Tasnif ve Tesbit Heyeti Üyesi Ali Rifat Çağatay
-Celal Volkan Kaya
Ali Rifat Çağatay’ın Yazı Hayatı
-İrfan Karaduman
Şeyhülislâm Esat Efendi’nin “Atrabü’l-Âsâr fi Tezkireti Urefâi’l-Edvâr”
Adlı Eserinin Ali Rifat Çağatay Tarafından Yazılan Özet Defteri Üzerine İnceleme
|
15:45-16:00
|
KAHVE ARASI
|
16:00-17:15
|
3. Oturum: Bestecilik
Oturum Başkanı: Ali Ergur
-Gözde Çolakoğlu Sarı
20. Yüzyılın İlk Çeyreğinde Bestecilikte Yeni Bir Soluk: Ali Rifat Çağatay
-M. Kemal. Karaosmanoğlu
Ali Rıfat Bey’in Makamsal Eserlerindeki Perde Dağılımları ve Seyir Özellikleri
-Mustafa Erkan
Ali Rifat Çağatay’ın Şarkılarında Kullandığı Güfteler
-Hikmet Toker
Ali Rifat Çağatay Evrakında Yer Alan İstiklâl Marşi ile Alâkalı Belgelerden Hareketle İlk Resmî İstiklâl Marşı Bestemiz
-Ozan Baysal
Ali Rıfat Çağatay’ın Armonik Dili
|
17:30
|
DİNLETİ
Ud Triosu
Nişaburek Medhal
Nişaburek Şarkı “Meyl edip bir gül-i zâre”
|